Vis enkelt innlegg
Gammel 01-09-11, 21:38   #1
Bæret
Medlem
 
Bæret sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 308
Bæret har en fantastisk aura rundt segBæret har en fantastisk aura rundt seg

Narkose, sårheling og ketolyse

Jeg skal opereres om ca 14 dager, og lurer på om jeg må ut av ketose.
Legen visste ingenting om det, så jeg forhører meg litt om hvilke erfaringer dere har.

Jeg har søkt litt i foraet, har vel skrevet noe selv for lenge siden også.

Tenker egentlig mest på sårhelingen, da det vil bli endel arr.
Siste gangen jeg opererte fikk jeg betennelse i såret, men lurer på om det hadde andre grunner. Fikk også betennelse i et ganske stort skrubbsår på kneet i sommer.


Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
FULL NARKOSE: Ut av ketose et par dager før operasjon og kanskje noen dager etterpå, til man er restituert.

LOKALBEDØVELSE: går fint i ketose.

EPIDURAL: Vel, kanskje som full narkose? Narkoselegene har jo en hang til å henge opp sukkervann intravenøst. Man kan jo forsøke å be om saltvann.
De ønsker et "drypp" for å ha intravenøs tilgang hvis noe uventet skulle skje.

Vennlig Hilsen
Torkil

Opprinnelig lagt inn av annemarta, her.

Man skal jo være forsiktig med å korrigere legen, men jeg må bare få si en ting..... Det er ikke meninge å være bedrevitende altså!

Men sukkervann (glucose) er sjelden bruket som i.v i forbindelse med operasjon/epidural o.l. Det vanligste er å bruke enten natriumklorid eller ringer acetat som er elektrolytterstaninger. Sånn er det hvertfall her hvor jeg jobber.... (kirurgisk intensiv/postoperativ avdeling)

Kan hende det gjøres annerledes andre steder. Tenkte bare jeg skulle nevne det

Torkil har rett for min del iallefall, de to siste gangene jeg har vært under kniven så varslet jeg på forhånd at jeg ikke ville ha glukose intravenøst.

Ånei, deet brukte de jo ikke på slike inngrep var svaret.

Hva våknet jeg med koblet til armen da...
Stengte det tvert og fikk det fjernet begge gangene raskt heldigvis...

__________________


Bæret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat