Sv: Irritabel tarm?
Har forstått at generell lavkarbo i seg selv ikke er godt nok virkemiddel mot irritabel tarm, ja. Dessverre.
Jeg har ikke tatt en haug med prøver, men både fastlegen og ernæringsfysiologen jeg går til sier at det er klare symptomer på irritabel tarm. Selv er jeg ikke i tvil. Nylig har UiB utgitt ny forskningsdokumentasjon som beskriver at pasienter med irritabel tarm ikke nødvendigvis har "psykiske problemer", men at det er maten som er synderen. Især visse karbohydrater; som i fullkorn, bønner, linser, enkelte grønnsaker mv.
Flott å få vite! Tidligere har det vært min spiseforstyrrelse som har blitt utpekt som "synder" i forbindelse med mageproblememe. Jeg vil heller snu det på hodet og si at det er utryggheten i forbindelse med hvilke matvarer jeg tåler / ikke tåler som bibeholder spiseforstyrrelsen i meg. Jeg er motivert til å bli frisk, men er avhengig av å ha "kroppen med på laget". Smerter i mage og oppblåsthet som gjør at jeg føler meg høygravid er ikke med på å motivere meg til å spise mer / nok
|