Vis enkelt innlegg
Gammel 01-09-11, 23:33   #3
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Narkose, sårheling og ketolyse

Jeg mener at det kommer helt an på størrelsen/alvorligheten på inngrepet og hvor lang tid det er beregnet å ta det med ro etterpå!
Dette er min mening bastert både på egen erfaring og hva jeg har sett/opplevd/lært som sykepleier:

En stor bukplastikk er en stoooor operasjon med stooooor sårflate som krever flere uker rekonvalens-> ut av ketose ( ikke narkose) til stingene har falt av, dvs ca 10 dager
Et lite kikkhullsinngrep i kneet trenger man slett ikke gå ut av narkose for, eller å få fjernet en galleblære.
Mens en operasjon som hallux valgus eller annet inngrep hvor man kutter i ben etc selv om sårflaten som sådan er liten-> ut av ketose til såret har grodd ordentlig!

Råder litt uenighet her inne, men ut av ketose er ikke synonymt med høykarbo, kun at man ikke er i målbar ketose!

Sist redigert av Kitt : 02-09-11 kl 07:54. Årsak: Mente jo ketose, ikke narkose! ;)
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat