Sv: Gutt på 8 som trenger omlegging av kosten ...
Mine unger liker når jeg lager vaffler. Jeg har ikke oppskrift, men en "base" som jeg varierer litt fra gang til gang.
Jeg bruker egg, et surt melkeprodukt (rømme, sur fløte, evt kulturmelk) og et søtt melkeprodukt (melk eller fløte).
Det skal være like mye søtt og surt i røra. Jeg bruker ca 2 egg pr dl søtt og surt (f.eks 6 egg, 3 dl surt og 3 dl søtt - det blir en stor røre, nok til oss alle fire hjemme, evt ungene og et par nabounger ). Så har jeg oppi natron (1-2 ts), et kaneldryss og evt vanilje, og smeltet smør. Av og til litt sukrin.
Så sper jeg med alt mulig tørt, litt etter hva jeg har og hvem som skal spise. Kruskakli, mandelmel, malte solsikkefrø, noen ganger litt grovt speltmel, noen ganger havregryn. Soyaflak har visst også havnet oppi. Jeg blander ganske ukritisk, men det blir alltid bra nystekt.
Rør bær med sukrin og server sammen med. Brunost er også godt på (jada, mye karbo, men det skal ikke så mye til). Rømme er godt på. Sukrin også. Ungene tar disse med i matboksen. Jeg synes de av og til blir litt kjipe når de er kalde, pga de blir litt kompakte, men ungene mine synes at alt som ligner vaffler er bra greier.
Ellers har jeg hatt suksess med tyrkisk yoghurt iblandet litt fløte, rørte bær og sukrin. Begynte med bare dette uten noe oppå, har nå utvidet til å strø kokos, frø og nøtter over og bare noen symbolske støvfnugg med sukrin.
Musli var også en av de tingene de godtok helt uten videre, selv om ingen av dem egentlig var glad i verken nøtter eller frø... Jeg blander hakkede valnøtter, hakkede mandler, kokos, solsikkefrø og linfrø, og kanskje en spiseskje sukrin, heller fifty-fifty med rapsolje og vann over til alt er fuktig, sprer det utover et bakepapir i langpanna og rister det på 200 grader i ovnen. Rører/snur på det hvert 2-3 minutter og skrur av ovnen og åpner ovnsdøra når det er rett før det begynner å svi seg (10-15 minutter avhengig av mengde). La tørke i ettervarmen i ovnen. Serverer dette på tyrkisk youghurt evt blandet med bær eller sukkerfritt syltetøy. Jentungen kan godt komme på å spise dette med bare melk på, det synes ikek jeg er særlig godt men hver sin smak...
Lykke til og ikke gi opp. Mine unger spiser hva som helst. Virkelig hva som helst. Men de gjorde ikke det for tre år siden. Vi har tatt det litt for litt. Nå spiser de lavkarbo hjemme og i nista, og vanlig mat på sfo og når de er på besøk. Ofte lindbergbrød eller grove knekkebrød i nista.
Mvh Sprettball.
|