Sv: Blodprøver ala Sofie Hexeberg
Opprinnelig lagt inn av dreams, her.
Det står at jeg er medisinert med levaxin pga lavt stoffskifte i første innlegg...jeg er usikker på når jeg startet opp med levaxin, men jeg tror ikke jeg tar så mye feil om jeg sier 1,5 år. Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over dette med lavt stoffskifte nettopp pga at jeg mangler kunnskap. Jeg har jo lest endel om det selvsagt, men jeg har nok tatt litt lett på det, som en forkjølelse eller lignende. Og de gangene jeg er sliten/trøtt/treg/deppa har jeg ikke tenkt på at det kan være pga lavt stoffskifte. Når jeg ikke orker ut å gå tur blir jeg irritert fordi jeg har lagt på meg og blitt så lat, men kanskje jeg ikke er så lat likevel da? jeg vill jo så gjerne ut, men jeg orker ikke, og jeg vil helst bare sitte i sofaen eller ligge å sove. Jeg er inne i en sånn periode nå og det er så slitsomt å måtte tvinge seg selv til ting. Føler meg såå lat. Det er flere punkter også, som manglende stressmestring, stort behov for ro, tørr hud... så sånn står det til her om dagen 
Det høres ut som klassisk underbehandling - ev. "blodprøvebehandling", ikke etter dine symptomer for meg. Iallfall tillater jeg meg å tippe det inntil du har vist fram blodprøver som antyder noe annet. 
Du skal også være oppmerksom på at veldig lavt karbohydratinntak over lenger tid kan forsterke stoffskiftesymptomer. Så om man velger å gå under 50g om dagen bør man iallfall følge med om man får en forverring i symptomene og i så fall forsøke å gå opp til 50-70 for en periode å kjenne om det reduserer symptomene.
Du bør begynne å logge prøveresultatene dine og - om du ikke gjør det - ta prøver MINST hvert halvår og gjerne inntil hver 6. uke om du må endre dose. (6 uker fordi det tar såpass lang tid før blodverdiene stabilliserer seg etter en endring.) Om du nå drar til legen så få med sjekk av b12, jern og d-vitamin. Dette er ganske greie analyser og har mye å si for allmentilstanden.