Vis enkelt innlegg
Gammel 07-09-11, 12:38   #15
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg blir jo ruinert!

Opprinnelig lagt inn av lårannediskon, her.

Jo, se her..

F.eks jeg var på Rema i går.

55 kr for nakkekoteletter. 40 for stor pakke fløte. 20 kr for creme fraiche/rømme. 40 kr i blomkål og brokkoli for å lage mos.
Så middag til sønnen min som er verdens mest kresne og han spiser ikke ketogen kost for å si det sånn. Så blir det vel 50 kr i middag til han også.

Der har vi 200 kr.. Da har vi middag for én dag.

En time på kjøkkenet går fort siden sambo ikke liker frossen grønnsaksblanding. Han spiser bare mos Så det tar jo fort en halvtime å lage den mosen, kvarter på kjøtt og saus og kvarter på masse oppvask.

Men jeg blir vel mer rutinert etterhvert tenker jeg

Pointer; På prix har de blomkål til mye lavere pris. Blomkålprisen på rema er hinsides all fonuft.
De har også billige nakkekoteletter, billig kjøttdeig, billige karbonader (men det skal jo ikke du ha - kanskje noe for din sønn) etc etc.

Nå vet ikke jeg hva du bruker fløten til, men jeg bruker kanskje en pakke i uka. En sånn liten altså (men det er mye mer økonomsk å kjøpe de store om man bruker mye fløte). Kanskje. Det hender jeg må fryse ned resten som jeg kan bruke i mos og sånn etterhvert. Det samme gjelder for rømme. Husk at det er ikke om å gjøre å dæsje mest mulig fett i maten, det er om å gjøre å få en energibalanse mellom fett og karbohydrater. Uansett, 40 kroner, 1 pk i uka = 5,7 pr dag. 20/7 = 2,85 pr dag for rømme. Dette er jo bare ca. tall, aner jo ikke hvor mye du bruker.

200 kr. i middag? Spiser du en hel pose 2-kgskoteletter til en middag? Det samme med rømme og sånn...Så forholdstallet i følge denne middagen burde jo bli litt mindre.

Kjøp på tilbud, kjøp first price, x-tra og euroshopper. Er grensehandel akutelt så gjør det. Se i tilbudsavisene og kjøp deretter, planlegg menyen litt. Mye å spare på å bruke en time på å planlegge ukas mat istede for å handle på innfall.

Har du sett de der kuponggærningene i USA? De handler KUN på kuponger og får ofte penger igjen. De bruker sånn ti timer i uka på å planlegge handlingen sin, og tre timer på å handle. Men de greier det, og slipper å betale noe, selv om de handler for 2-3 tusen dollar. PLANLEGGING er stikkordet

Sønnen din...eh...du føler ikke at du gjør han en bjørnetjeneste med å lage han EGEN middag hver bidige dag? Nå er ikke jeg hundre altså, men jeg husker meget godt at vi måtte spise det som ble satt på bordet eller la være. Ingen laga noe ekstra, og selv om jeg noen ganger lot være så er det en finfin greie å føre videre - "Idag lager man mat jeg vil ha og i morgen lager vi mat du vil ha". Tipper dessuten om han blir oppfordret til å prøve å spise litt annen kost at han kanskje tipper over, for lavkarbokost av vanlige matvarer er smaksfulle.

Og samboere din. Kjøp en pakke frosne blomkål og brokkolibuketter. Tin den i skjul og lag mos av den. Se om han sier noe. Ett triks jeg lærte av min mor da hun hadde kjøpt appelsinsyltetøy til min far som kun likte appelsinmarmelade. Så hun helte syltetøyet over på marmeladeglass og det var jo den beste marmeladen han hadde smakt.

Hvilket bringer meg over til neste punkt: Du trenger ikke bakemiks, bakepro og diverse. Greit, det kan være greit å ha en pakke sukrin i skapet, men 1)det kan være greit å holde seg unna brøderstatninger i ett par uker når man begynner, og 2)etter min mening så smaker det aller aller meste av lavkarbobrøderstatninger og bakeverk ganske ille så den bakeinteressen dabber ganske fort av. Spesielt når man oppdager at man ikke trenger bakevarer. For all del, alle må jo få prøve å bake, men å stappe skapet fullt av glutenmel og fiberhusk, JBKJM, soyamel, kokosmel, mandelmel, bakemiks, bakepro, proteinpulver, osv på en gang blir jo både en dyr affære og litt unødvendig - varene varer jo lenge, og det går an å kjøpe opp etterhvert om man absolutt må ha det.

Lykke til

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat