Vis enkelt innlegg
Gammel 07-09-11, 16:23   #25
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Jeg blir jo ruinert!

Jeg har alltid vært glad i matlaging, og tida jeg bruker på kjøkkenet i dag er iallefall ikke mer enn den jeg brukte i mine høykarbodager.
Jeg har en veldig dårlig økonomi, og vi er en stor familie med fem voksne her.
Vi er alle enige om at vi ikke ønsker å spise dårlig, men selv med en såpass stor familie og et veldig variert kosthold (som også tar hensyn til en aktiv idrettsutøver, en som hater absolutt alle løkprodukter og en som ikke spiser grønnsaker av noe slag)med dessert opptil flere ganger i uka, så bruker vi ca 9500 i måneden, og det er da inkludert hygieneprodukter.
Jeg bruker også mye fløte, CF, kesam, rømme og CC. Vi kommer opp i ca 300 i uka.
Jeg passer hele tiden på å handle inn billige råvarer, f.eks. egg kjøper vi konsekvent first price (vi bruker ca 100 egg i uka!). Det samme med bacon og skinke. Har alltid et rikt utvalg i fryseren av frossen fisk av ymse slag, billig kjøtt (kjøper alltid inn i stort når det er tilbud), grønnsaker og bær.
Etter mitt vett er noe av det dyreste man kan gjøre å gå i butikken og handle når man er sulten og MÅ ha mat og ikke minst; det å kaste mat.
Jeg er gjerrig.
Handler stort inn 1 gang i uka. Berekner maten nokså nøye, og rester blir oppbevart i kjøleskapet og brukt i maten en av de påfølgende dagene.
Supper er billig mat og det har vi ofte en gang i uka eller så.
Bønner, linser og kikerter er svært billig om man handler i innvandrerbutikker. Jeg ligger mellom 40 og 50 karber pr dag, og kan trygt bruke bønner i maten siden de har en svært lav GI. Dette drøyer maten enormt.
Gjengen min er veldig glad i kaker, så jeg baker kake ca en gang i uka, men selv med såpass hyppig baking, så varer JBKM, sukrin, stevia, etc., veldig lenge.
Vi har cottage cheese vafler til lunsj stort sett daglig, og spiser selvplukka bær på dem. Har jeg ikke nok bær, så kjøper jeg av de frosne. Passer igjen på å kjøpe inn mange bærposer når det er tilbud på dem.
Jeg baker 4 proteinbrød i uka, og spanderer grov spelt (32,90 pr.kg) i pizzabunner. Jeg bruker 2 pakker kvitseidsmør i uka, + jeg bruker linfrøolje, rapsolje og olivenolje av god kvalitet. Middagen vår består alltid av minimum tre typer grønt, kjøtt eller fisk og hjemmelagede sauser.
3 av oss spiser i tillegg daglig frukt.
Kostholdet vårt ligger på omtrent det samme nå som det gjorde før.
Helt til slutt, et lite tips; en stavmixer er et nesten uunværlig hjelpemiddel på kjøkkenet og spesielt siden du lager mos til mannen din ofte. Med stavmixerens hjelp tar det meg ikke mer enn et par minutter å lage mos av de kokte grønnsakene.