Tråd: Treningssko
Vis enkelt innlegg
Gammel 08-09-11, 06:49   #13
aliasdictus
Medlem

aliasdictus sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 46
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Treningssko

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Sikkert mange fine anbefalinger her, men hvordan pronerer du på foten? Du kan nemlig ikke kjøpe sko etter hva andre syns, men hvordan vinklingen på din egen fot er.

Pronasjon er betegnelsen man bruker for å beskrive den rullebevegelsen foten gjør når den treffer bakken. Hvis foten din ruller rett fram fra utsiden av hælen og mot stortåballen, har du normal pronasjon
.
Mange har imidlertid større eller mindre feilstillinger i foten som gjør at ankelen heller for mye innover, som gjør rullebevegelsen annerledes. Dette kalles for overpronasjon. Da sliter man skoene mest på innsiden.

Jeg underpronerer, dvs at jeg sliter skoene mest på yttersiden av sålene. Jeg har hatt veldig lyst på mange stilige sko, men når de ikke passer til pronasjonen min så får det bare være.

Ta ett par gamle sko og snu dem. Se hvor du har slitt skoene mest og avgjør pronasjonen din. Du kan også få hjelp av skoforretninger til å finne rett sko (nei, man kjøper IKKE treningssko på coop eller økonomisko!)

Vel, jeg er litt enig, men ikke helt. Det du sier høres ut som den "propagandaen" en joggeskoprodusent kunne kommet med. Hvis flere hadde brukt sko som ga mulighet for at man kunne trent opp fotens naturlige bevegelser og demping, tror jeg mange kunne sluppet unna mange skader.

Noen undersøkelser som er gjort viser at jo dyrere og flottere sko, og jo oftere de ble skiftet ut, jo større var skaderisikoen...

Jeg bruker mine asics nimbus når jeg skal gå, skal jeg løpe har jeg sluttet å polstre inn foten med liksomstøtte som visstnok skal kunne stoppe og støtte mine 90 kilo som treffer bakken...

Når det er sagt er det helt klart at overgangen til mindre demping må tilpasses hver enkelt.