Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.
Et spørsmål til; hos endokrinologen skal det også tas blodprøver for å sjekke cøliaki.
Kosten jeg spiser i dag er ikke glutenfri, men nesten. Jeg spiser stort sett daglig CC-vafler som inneholder havremel og kruskakli, og det hender jeg bruker hvetemel i jevninger en sjelden gang.
Bør jeg øke glutenforbruket mitt (fører til oppblåst mage og kvalme) for og ha bedre sjanse til at blodprøver fanger det opp HVIS jeg har glutenallergi, eller er det nok med den lille mengden jeg fremdeles spiser?
Det er fem uker til jeg skal dit.
Blodprøven viser bare om du har antistoffene IgA og IgG. Etter som du allerede har reaksjoner på gluten, vil du sannsynligvis ha disse antistoffene om det er cøliaki. Det er når det kommer til gastroskopien at det er VELDIG viktig at du ikke lever glutenfritt på forhånd! Ellers vil nemlig tarmtottene se helt normale ut og du vil ikke få en evnt diagnose uansett hva blodprøven viser!
Dersom du virkelig har cøliaki, vil det normalt vises veldig godt veldig fort etter gluteninntak om tarmtottene/slimhinnene er angrepet!
|