Vis enkelt innlegg
Gammel 09-09-11, 18:23   #63
Vegard L
Medlem

Medlem siden: Nov 2010
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: En kalori er en kalori!

Opprinnelig lagt inn av Jorkla, her.

Ok.. Nå føler jeg meg, ehh dum! - men har jeg forstått det rett når:

Jeg er 23 år veier pr dags dato 86kg trener sjeldent eller aldri. Iflg "diett.no" må jeg ha 2500kcal for å opprettholde denne vekta. Hvis jeg da ønsker å gå ned til 75 kg, innen 1 jan 2012 må jeg spise 1735kcal pr dag. Jeg holder meg til ca 10% karbo, 40%protein og 50%fett. Hvis jeg nå spiser 1735kcal pr dag, hver dag, vil jeg da nå 75kg innen 1 januar? Eller iflg tråden spiser jeg egentlig mindre kcal enn det jeg fører opp på "matlista"??

*forvirra*

Ja, hadde inntak og forbrenning vært to uavhengige faktorer, og forbrenningen var konstant, kunne du du regnet ut vekttapet på denne måten.

Hadde imidlertid dette vært tilfelle, ville ikke overvekt vært et problem i dagens samfunn.

Spiser du mindre enn du forbrenner, vil kroppen gjøre det den kan for å senke energiforbruket, og dette gir først og fremst utslag i spontan aktivitet, den aktiviteten du er i uten at det er trening.
Det motsatte skjer om du spiser mer enn du trenger, da vil forbruket øke.

Jeg kunne skrevet massevis om dette, men den korte versjonen er at kroppen alltid vil prøve å tilpasse forbruket etter inntaket, for å unngå store svingninger i vekt.
For å gå suksessfullt ned i vekt, er det viktig at du spiller på lag med hormonene dine, slik at fettvevet ditt blir tilgjengelig som energikilde for resten av kroppen. Da kan du spise mindre enn du forbrenner, og dekke det resterende behovet med energi fra fettvevet ditt. I denne prosessen er hormonet insulin sentralt, da dette er hovedregulatoren av hvorvidt fettlagrene er tilgjengelig eller ikke.

Som taraquin nevner, så har vi også et annet fettlagringshormon, ASP, men dette blir mer aktuelt ved et kalorioverskudd.

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat