Sv: Sprekk, ikke sprekk?
Har levd lavkarbo i et drøyt halvår, og hadde min eneste skikkelige sprekk på fredag -det skal ALDRI skje om igjen.
Har i utgangspunktet et ganske liberalt forhold til om jeg ligger på 20 eller på 70 til dagen så lenge jeg balanserer blodsukkeret rett med insulinen. Så når jeg har kost meg med en kvart liten softis, anser jeg ikke det som utskeiing, men rett og slett litt velfortjent kos en ytterst sjelden gang.
Har alltid vært glad i wienerbrød og skolebrød, og har derfor passet bevisst på og ikke ha det hjemme. Gjengen min aksepterer det helt greitt - de kan kjøpe og spise, men ikke legge dem som en fristelse for meg. Forloveden til ene bror min synes sikkert jeg er stygg med familien, for hun sender svært ofte skikkelig høykarbosnadder i hauger til oss, selv om vi har sagt vi alle tenker karber og ikke spiser slik.
Fredag dukket det opp to fat med nydelig gjærbakst. De stod bare plutselig på kjøkkenbordet og regelrett forførte meg. Overbeviste meg selv om at hvis jeg satte 10 enheter hurtigvirkende insulin kunne jeg sikkert spise ett av de forlokkende skolebrødene.
Det gjorde jeg og alt så fint ut, men etter fire timer var insulinen ferdig, og da startet blodsukkeret mitt skikkelig å ta ut. Satt oppe til klokka var over fem, nye sprøyter med insulin og mat to ganger, og blodsukkeret var faktisk over 23 på det høyeste og ville absolutt ikke under 17 før jeg tok ny sprøyte klokka fire om morgenen.
Dagen derpå våkna jeg og følte meg fyllesyk
Jeg visste allerede da jeg satte tennene i den forlokkede skolebolla at jeg ville kjenne det i magen (blir oppblåst, får vondt og diare), men jeg fikk altså alle de gode gamle fyllesyke-symptomene.
Skal aldri mer skeie ut med fristende forlokkende gjærbakst som velmenende mennesker plasserer på MITT bord