Sv: Slankere: Synes dere det er lett?
Det absolutt enkleste er jo å fortsette slik man alltid har gjort De fleste forandringer er vanskelige, selv om det er til det bedre. Forandringer skyver oss ut av det forutsigbare og inn i det ukjente - og det destruktive i adferden kan også være den trygge virkeligheten vi forholder oss til. Jeg er så enig med både Nellie og Gerd at det mentale i dette ofte havner for langt bak i skyggen av maten og vektnedgangen. Jeg begynte selv å spise ketogent i håp om å gå ned. Og ja - det er mye enklere enn å sulte seg ned i vekt. Men å endre vaner - si neitakk alltid, alltid tenke før man putter noe i munnen - nei, DET er ikke enkelt. Det er også en stor omveltning (iallefall for meg) å lese bak på ALLE matvarer når jeg handler, og å bruke store deler av kvelden på mat til meg selv og familien. Samtidig blir disse tingene lettere etterhvert; snart vet man hva man kan handle, hvilken mat som er kjapp og hvilken som er tidkrevende. Da er det lettere å tilpasse det hele til hverdagen og man er ett skritt nærmere å kalle det en livsstil. Jeg påstår ikke at jeg har nøkkelen til suksess her. Jeg har holdt på et snaut år (i november blir det ett år), og møter fremdeles situasjoner jeg synes er veldig utfordrende. Samtidig gir deg meg mestringsfølelse når jeg takler dem, så det er verdt det selv om det er tungt i blant 
|