Vis enkelt innlegg
Gammel 14-09-11, 21:29   #1
karbofrøken
Juniormedlem

karbofrøken sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
karbofrøken er på en erverdig vei

Lavkarbo og normalvekt?

Nå er jeg litt forvirret, og håper noen kan hjelpe meg litt!

Jeg er normalvektig, har en BMI på ca 22. Har spist lavkarbo i snart 1,5 år, fulgt en middelvei med omlag 50 kh daglig. I samme periode har jeg mistet en del kg, uten at jeg egentlig hadde dette som mål (BMI gått fra 23,5 til 22). Jeg har alltid trent mye, 4-5 ganger i uken, mye løping og styrke.

I sommer skeiet vi en del ut, og lå høyere på kh (mellom 100-150). Hadde regnet med at dette ville gi vektøkning, og synes i grunnen ikke det gjorde noe. Men vekten var dønn stabil sommeren gjennom!

Fra august av var det "hverdag" igjen, og siden jeg følte jeg hadde skeiet så mye ut i sommer gikk jeg hardt inn for mindre kh. Har spist omkring 30 kh daglig i snart 6 uker nå, skrevet opp alt jeg har spist - til og med veid maten (!). Men hva skjer med vekten? Jeg har gått opp nesten 2 kg!?
Kalorimessig ligger jeg på ca 2000 kcal daglig.

Så da lurer jeg på hvordan det er nå som jeg er normalvektig med lavkarbo; vil jeg da KUN gå ned i vekt om jeg også reduserer kcalinnholdet? Evt må jeg være i ketose? Har med vilje forsøkt å unngå ketose, fordi jeg da får en overgangsfase med mye plager - og jobben min krever at jeg er skjerpet til en hver tid - så har ikke kapasitet til denne overgangsfasen.

Det sies jo at kroppen finner sin idealvekt med lavkarbo - at undervektige går opp i vekt og overvektige går ned i vekt?

Jeg trives veldig godt med lavkarbo, men synes det er ekkelt å gå OPP i vekt. Vil gjerne miste disse 2 ekstra kg og to - tre til i løpet av høsten. Men dersom dette krever kcal-reduksjon, tror jeg kanskje jeg bør hoppe av lavkarbo. Er vanskelig å kutte kcal med dette kostholdet...

karbofrøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat