Lavkarbo og normalvekt?
Nå er jeg litt forvirret, og håper noen kan hjelpe meg litt!
Jeg er normalvektig, har en BMI på ca 22. Har spist lavkarbo i snart 1,5 år, fulgt en middelvei med omlag 50 kh daglig. I samme periode har jeg mistet en del kg, uten at jeg egentlig hadde dette som mål (BMI gått fra 23,5 til 22). Jeg har alltid trent mye, 4-5 ganger i uken, mye løping og styrke.
I sommer skeiet vi en del ut, og lå høyere på kh (mellom 100-150). Hadde regnet med at dette ville gi vektøkning, og synes i grunnen ikke det gjorde noe. Men vekten var dønn stabil sommeren gjennom!
Fra august av var det "hverdag" igjen, og siden jeg følte jeg hadde skeiet så mye ut i sommer gikk jeg hardt inn for mindre kh. Har spist omkring 30 kh daglig i snart 6 uker nå, skrevet opp alt jeg har spist - til og med veid maten (!). Men hva skjer med vekten? Jeg har gått opp nesten 2 kg!?
Kalorimessig ligger jeg på ca 2000 kcal daglig.
Så da lurer jeg på hvordan det er nå som jeg er normalvektig med lavkarbo; vil jeg da KUN gå ned i vekt om jeg også reduserer kcalinnholdet? Evt må jeg være i ketose? Har med vilje forsøkt å unngå ketose, fordi jeg da får en overgangsfase med mye plager - og jobben min krever at jeg er skjerpet til en hver tid - så har ikke kapasitet til denne overgangsfasen.
Det sies jo at kroppen finner sin idealvekt med lavkarbo - at undervektige går opp i vekt og overvektige går ned i vekt?
Jeg trives veldig godt med lavkarbo, men synes det er ekkelt å gå OPP i vekt. Vil gjerne miste disse 2 ekstra kg og to - tre til i løpet av høsten. Men dersom dette krever kcal-reduksjon, tror jeg kanskje jeg bør hoppe av lavkarbo. Er vanskelig å kutte kcal med dette kostholdet...
|