Vis enkelt innlegg
Gammel 15-09-11, 22:25   #16
Cassiopeia
Seniormedlem

Cassiopeia sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Hvordan få fløten tykk?

Kanskje du rett og slett skal bruke Mascarpone i sausen?
Mascarpone er svindyrt i butikken, men lett som en plett å lage sjøl.

Varm opp en kartong kremfløte (evt CF eller rømme) til ca nitti grader. Den skal ikke koke, men nesten.
Når fløten er varm har du oppi ei god spiseskje med sitronsaft (helst friskpressa), og fortsetter å varme den (uten å koke) til fløten er så tjukk at den dekker undersida på ei skje. Dypp skjea i fløten og snu den med undersida opp. Når den er så tjukk at den blir liggende som et hvitt lag er det nok.

Sett fløten til side og la den kjølne litt.

I mellomtida legger du et gullende rent, fuktig kjøkkenhåndkle over et dørslag eller ei sil (kan være lurt å koke kledet). Hell fløten over i kledet, og la det renne av i opptil 12 timer/over natta. Jeg setter sila over en bolle og setter hele stasen i kjøleskapet når det har fått renne av ei stund.

NAM!

Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat