Vis enkelt innlegg
Gammel 19-09-11, 17:20   #56
herregud
Medlem

herregud sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Syns nå det er helt greit med matrevolusjoner jeg da. Ettersom jeg mener at det optimale kostholdet er det du klarer å leve med uten å bli syk av i ett lengre tidsperspektiv. Jeg preker aldri om at ett kosthold er det eneste rette, men jeg preker veldig mye om konsekvensene av å spise det og det og det. Jada, ketose er f.eks effektivt for vektreduksjon, men fåtallet av oss ønsker å være i ketose "når matchvekta er nådd". Ergo er ikke ketose ett optimalt kosthold for mange.

Hvorfor skal man ikke få matrevolusjonere Norge? Er ikke de fleste av oss oppegående nok til å kunne finne ett kosthold vi kan leve med?

Det går sikkert helt greit å spise 80% karbohydrater på kort sikt, men hvorfor i all verden frata kroppen for de to viktige tingene, som er fett og proteiner? Siden jeg faktisk vet at kroppen trenger proteiner og at den trenger fett og ringvirkningene når den ikke får det, så høres det faktisk like feil ut som å spise 80% fett eller 80% proteiner. Jeg ønsker deg imidlertidig lykke til og håper at du spiser en del kalorier i den prosentbergninga di sånn at du får tilstrekkelig protein og nok fett, og dermed unngår f.eks osteoroporose og hjerteproblemer.

Joda, forsåvidt enig i noe av det du skriver, men for meg (og mange flere håper jeg) så handler ikke et optimalt kosthold bare om å holde seg frisk. Det handler også om prestasjoner, smak, energioverskudd, osv.. Og det er ikke slik at alle trives best, yter best, osv på et lavkarbokosthold selv om mange gjør det. Det finnes fortsatt en del mennesker her på kloden med topp helse som ikke spiser lavkarbo for å si det sånn

En matrevolusjon i retning av å forhindre sykdom i Norge er jeg selvfølgelig for, og da er Lavkarbo ett av flere gode alternativ. Spesielt for de som allerede har blitt syke/overvektige. Men det er ikke det eneste alternativet hvis man skal spise sunt. Det at syke mennesker blir friske av lavkarbokost betyr ikke at det er det optimale kostholdet for alle og enhver.

Det går faktisk veldig bra å spise 80% karbohydrater på lang sikt også Jeg snakker selvfølgelig ikke om raffinert sukker/matvarer. Det handler i hovedsak om frukt og annen ubehandlet mat, og jeg fratar ikke kroppen noen næringstoffer Det høres nok like feil ut som det gjør for andre å spise alt det fettet på lavkarbo, men det meste høres vel feil ut hvis noen gjør det motsatte av oss selv Men det handler om kunnskap og erfaring. Jeg har jo en vektnedgang på 45kg bak meg pga lavkarbo, så jeg vet at tanken på å spise 80% karbo høres vill ut

Ja, spiser nok kalorier. Aldri under 3000 kcal om dagen, og kan enkelte dager runde 5000 kcal, men da etter noen ekstremt tøffe treningsøkter.

herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat