Sv: Noen som sykler her inne? Trenger råd.
Hærlig med langsiktige mål, debutanten
Selv er jeg tilhenger av intervall-basert trening, har gitt meg stor framgang på sykkelsetet. Skal du bruke vinteren på rulla må dette gjøres fornuftig og motiverende, hvis ikke blir du møkk lei. Selv rører jeg ikke rulla i det hele tatt og trenger alternativt fra første snøfall til påske, kun med få innslag av spinning.
4x4 er ikke full trøkk fra første tråkk og fire minutter framover. Da oppnår du kun unødvendig masse syre i beina, som krever lengre restitusjon, som igjen hindrer den framgangen du vil ha. Jeg har en blogg på terrengsykkel.no hvor jeg har skrevet et innlegg om riktig gjennomføring av en 4x4. Dette er i samråd med Jan Helgerud og en av hans master-studenter. Googler du Jan Helgerud, finner du mye om 4x4
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthrea...71#Post1263371
Jeg personlig trener aldri rolig lankjøring, men får mengden i form av lek med sykkel på stier i skogen og på fjellet. Bonusen er god teknikk, som gjør at du parkerer de fleste i tekniske partier på ritt. Desverre er ikke Birken veldig teknisk, men du har uansett mye igjen for god teknikk.
Kjenner du egen makspuls? Greit og vite når du skal legge opp en plan, men ikke avgjørende for å trene 4x4 riktig. Uansett ville jeg anbefalt deg en O2-test hvor du også får en grei indikasjon på din egen makspuls
Glem også å sykle hver dag. Bygging av form krever riktig trening og hvile. Trener du hver dag i samme tralten, får kroppen aldri hvile og det hindrer fremgang. Ikke heng deg opp i watt, heller ikke kadens, la dette komme naturlig. Fokuser på puls. Uansett hvordan du velger å trene, skill mellom rolig og hardt, ikke tren sånn midt imellom. Dette er såkalt lapskaus-trening, gir minimalt med framgang og krever mye hvile for å restituere seg 100%.
Lykke til med Birken