Vis enkelt innlegg
Gammel 20-09-11, 10:33   #11
tommygutt
Seniormedlem

tommygutt sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 48
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noen som sykler her inne? Trenger råd.

Opprinnelig lagt inn av debutanten, her.

Tusen takk for meget fint innlegg. Ser ut som jeg må kjøpe puls klokke også. Hvordan utføres en o2-test? Hvor lenge annbefales å hvile?

Jeg trodde att intervall trening ikke var så lurt når man er helt på bånn. Men, jeg skal gi det ett solid forsøk.

O2-test kan utføres på en del treningssenter, klinikker, sykehus etc. Ikke noe must for det å gjøre dette, men det er bra for motivasjonen når du ser framgang. O2-opptaket ditt er det som sier aller mest om din kondisjon, jo høyere jo bedre "kondis", som de fleste kaller det. Intervall-trening er det som gir deg kjappest økning i form, uansett hviklet nivå du er på, men særlig når du er utrent. En test nå og en til våren f.eks? Nok et mål og sikte seg inn på.

Ja hvor lenge hviler man? Et vanskelig spørsmål, her gjelder det å bli kjent med egen kropp. Blir du vant med å trene på puls, vil kroppen din gi en del signaler når den trenger hvile. Sliter du med å få opp pulsen og blir stiv på lavere puls enn normalt, er dette en god indikasjon på at du er sliten.

Lavkarbo gir deg god restitusjon så spis alltid like etter trening. Har forøvrig en av mine beste og vondeste minner når det gjelder lavkarbo fra nettopp Birken, dette var i 2008 jeg hadde akkurat syklet ett ritt i ketose ett par uker før og deg gikk kjempebra. Skulle prøve det samme på Birken, men på Skramstad fikk en en kopp med det jeg trodde var vann, men viste seg og være sportsdrikk. Da var det slutt på fettforbrenningen gitt Resultatet var at jeg gikk næringstom ved Kvarstad og hadde et sant helvete opp til Storåsen. Jeg skalv, satt med en hånd på styret og spiste alt jeg kom over som ble delt ut, rosiner, cola, sjokolade ja alt for å komme meg over toppen. Jeg var vel god nok til merket med god margin, men kom inn på 3.36 og klarte det med knapp margin. Aldri, aldri hatt det så vondt noen gang!!

Neste år sikter jeg mot en bra plassering i UltraBirken og da frister det med en skikkelig lavkarbo oppladning igjen. Vet jo at det funker som fjell

PS! Tenk deg godt om med denne rulle-treninga. Kan bli fryktelig kjedelig utover vinteren. Mitt tips er at du må tenke alternativt. Gå på ski, ta en løpetur i snø, gå på en topp med turski. Masse du kan gjøre for å bedre formen.