Vis enkelt innlegg
Gammel 21-09-11, 17:44   #3804
Dollsine
Gjest

Sv: Starter 1. juni - Blir du med?

Det du forteller Bente er ikke noe uvanlig. Ikke bare på lavkarbo, men jeg har opplevd det på vanlig slankekur også. Folk er kritiske til valg av opplegg, antall kcal, antall måltider osv. Dog er en del metoder både akseptert og anerkjent og derfor lettere å forsvare. Her tenker jeg på metoder alà Grete Roede, vektklubben og lignende. Lavkarbo er kontroversielt og mange stiller spørsmål med om det er helsefarlig eller ikke. En sykepleier vil nok, også i kraft av sitt virke, hegne om at det er farlig.

Så hvordan skal vi forholde oss til det? Først vil jeg si at det ikke er enkelt. Du har gått ned masse i vekt, fått en bedre hverdag på mange vis. Du skulle hatt skryt og fått anledning til å fortelle hva som er suksessen bak resultatet, og ikke måtte forsvare deg. Du vet at dette fungerer. Jeg har lyst til å stille noen spørsmål. Hva er bakgrunnen for at hun konfronterer deg? Hva ønsker hun å oppnå? Hvor mye kjennskap og kunnskap har hun, som stiller seg kritisk til det? Vi er sårbare, og hun angrep deg på ett punkt hun visste hun ville treffe. I slike situasjoner kunne jeg tenke meg å være retorisk og vende samtalen den andre veien ved å stille de spørmålene jeg stiller her. Først når den andres kunnskap- og kjennskapsnivå er avklart, kan man diskutere på et objektivt grunnlag.

Svar med sitat