Vis enkelt innlegg
Gammel 21-09-11, 18:49   #3806
Dollsine
Gjest

Sv: Starter 1. juni - Blir du med?

Og det er klart at det er ekstra vanskelig når det er en person en skal samhandle videre med. Men det er ikke dermed sagt at en skal finne seg i alt heller! Ved å "la henne holde på" sier man at det er ok at du hakker på meg. Ved å si fra så setter en grenser for seg selv. Selvfølgelig må man si fra på en fin måte; og kanskje er hvordan en gjør det noe en bør tenke litt over og øve seg på?

Vi må også huske at Fedon Lindberg som startet dette i Norge (dog med andre kh-verdier enn hva vi legger til grunn), ble utskjelt og fikk store problemer da det kom. Og se i dag; han er på full fart tilbake sammen med andre helsepersonell som har kastet seg på bølgen. Jeg velger å ikke si/forklare hvor lite kh jeg faktisk spiser - orker ikke å måtte stå til rette for det. Så jeg viser til Fedon og hans teorier - som jo er litt akseptert og anerkjent nå - og det bruker å hjelpe.

Og så er det nå dette da, at folk stiller så private spørsmål. Hvorfor til meg? Kan bare ikke tro at det lyser av meg at man kan stille denne type spørsmål. Kan det hende jeg utsettes for det fordi jeg er overvektig? Fordi jeg allikevel ikke "tar vare på meg selv"? Fordi jeg ikke vet mitt eget beste? Osv. osv. Dere forstår hva jeg mener?

Når jeg blir spurt om jeg er på kur igjen (joda, de spør om jeg er det igjen) så svarer jeg ja med et smil. Hva slags kur denne gangen da; men de har skjønt det siden jeg ikke spiser mel ikke sant. Så jeg bekrefter at joda, jeg prøver LK jeg og. Må jo prøve vet du. Fortsatt med et smil. Og det smilet forhindrer flere spørsmål. Og skulle det komme, ja så svarer jeg at det er min sak eller at sånn er det med den saken. Jeg er megatydelig på at jeg ikke ønsker at dette skal være/bli et tema. Nå er jeg tydelig av person,så det er meget mulig jeg er veldig tydelig når jeg svarer. Hvis folk blir støtt av mine svar, så får det være deres problem. Det var faktisk de som startet! Men skitt au; det fungerer. Folk har ikke noe med hva jeg spiser og ikke spiser!!!

Jeg tror mye bunner i at mange ser på seg selv som å sitte med fasiten, og/eller av misunnelse. I ditt tilfelle Bente, kan det være pga at du faktisk lykkes. Kanskje hun har prøvd selv og ikke fått det til? Eller kanskje du lykkes på andre områder hvor hun ikke får det til? Det kan være så mangt; husoppussing, sønnen din, datteren din, jobben din, at du er skilt og greier det likevel, salsaen, vektnedgang. Og masse masse andre ting.

Så mitt råd er å overse henne, svar på en sånn måte at hun forstår at du ikke aksepterer at hun stiller slike spørsmål. Og hva dette kan gjøre med vennskapet? Er hun verdt å ha på vennelista tenker jeg? Jeg forventer respekt av mine venner, respekt for mine valg, respekt for meg som person. Du skal samarbeide med henne i salsasammenheng - så gjør det. Men vi kan ikke la det gå ut over vår egen integritet at vi vil gjøre alle til lags. Det fyker på toppene bruker jeg å si; så også sikkert i salsaklubben.

Svar med sitat