Vis enkelt innlegg
Gammel 22-09-11, 01:05   #10287
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Hvor mange timer sover dere om natten? Sover du nok, er du uthvilt- eller går kroppen med for lite søvn?

Jeg kan legge meg og sove 10 - 11 timer. Noen ganger 12 timer. Dette er jo veldig mye. Får jeg bare kanskje 8 timer, så går jeg og gjesper og gjesper, og kjenner meg helt utafor. Føles som om jeg går i halvsvime noen ganger.

Må legge til at jeg tar medisiner, som gjør at jeg blir trøtt .... Men de fleste reagerer på hvor mye jeg sover.

Og det er vanskelig når man er sammen med andre, å få aksept for stort søvnbehov .
jeg kan gå en tid med 9- 10 timer søvn - men så kjenner jeg at det går på helsa løs - blir irritert - gretten, søvning og irritabel ... Da MÅ jeg liksom få sove i fred uten å bli vekket eller ha klokken på .

Flere som meg

Ene guttungen min er diagnotisert med hypersomnia.
Søvneksperten han var hos i Bergen sa at noen mennesker blir halvannen meter høye mens andre blir to meter.
Noen trenger fem seks timer søvn, mens andre trenger 12-13 timer. Ingenting er unormalt, det bare viser variasjonen i oss mennesker.
For guttungens vedkommende viser målinger av hjernen at hans fysiske behov er 12-13 timer pr døgn, hvilket selvsagt kompliserer hverdagen når man i tillegg skal bruke åtte timer på jobb. Er liksom ikke mye tid igjen da.
Med å jobbe målbevisst og også bruke koffeinprodukter håper man å klare tvinge søvnbehovet ned i 10-11 timer. Lenger ned er det lite trolig han noensinne vil komme.

Og for oss friske går det selvsagt an å tøye grenser litt, f.eks. i forbindelse med travle tider og rolige helger, men det er absolutt ikke sunt å presse for langt ned. Akkurat som med en gummistrikk kan vi strekke til et visst punkt, men så smeller det.