Vis enkelt innlegg
Gammel 22-09-11, 17:24   #12
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Vis frem soppfangsten!

Opprinnelig lagt inn av Luggetuppen, her.

Samme her! Jeg kan lite om sopp, kjenner ingen andre som kan noe heller, og soppkontroll finnes ikke i kommunen jeg bor. Tror jeg skal holde meg unna gitt.

Jeg er grønn av misunnelse på dere som finner sopp, det er jo så godt!

Det går an å bli selvlært om sopp også. Iallfall nok til å trygt kunne plukke og glede seg over 3-7 slag. Man må ha 2-3 soppbøker. 2-3 stykker for å sjekke samme sopp mot ulike beskrivelser når man ikke lærer av noen. Rett og slett for å få bredere informasjon. (En god matsoppbok bør inneholde bilde eller tegninger av hver enkelt sopptype i ulike livsfaser - de endrer seg masse,den bør kunne vise til vanlige forvekslingsmuligheter der hvor de finnes og ha terrengbeskrivelse for hvor du finner hvert soppslag som er beskrevet. En god matsoppbok bør IKKE å ha mange ulike sopptyper. En bok med 10-20 GODE beskrivelser er mer verdifull enn 50 halvbra... Begynn heller med f.eks de 6 sikre og lær dem. Den siste av soppbøkene bør være en generell soppoppslagsbok slik at man kan gjette på hva man fant - når man har funnet ut at det ikke var en matsopp man ønsker/trø prøve. Soppbøker bør være NYE - det kommer ny viten om hva som er spiselig jevnlig. Dette gjelder så langt ikke "de 6 sikre". Men ikke bruk soppbøker fra antikvariat, altså.)

Jeg har denne og kan iallfall anbefale den som en av bøkene
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...d=57894&rom=MP