Sv: Vis frem soppfangsten!
Opprinnelig lagt inn av Luggetuppen, her.
Samme her! Jeg kan lite om sopp, kjenner ingen andre som kan noe heller, og soppkontroll finnes ikke i kommunen jeg bor. Tror jeg skal holde meg unna gitt.
Jeg er grønn av misunnelse på dere som finner sopp, det er jo så godt!
Det går an å bli selvlært om sopp også. Iallfall nok til å trygt kunne plukke og glede seg over 3-7 slag. Man må ha 2-3 soppbøker. 2-3 stykker for å sjekke samme sopp mot ulike beskrivelser når man ikke lærer av noen. Rett og slett for å få bredere informasjon. (En god matsoppbok bør inneholde bilde eller tegninger av hver enkelt sopptype i ulike livsfaser - de endrer seg masse,den bør kunne vise til vanlige forvekslingsmuligheter der hvor de finnes og ha terrengbeskrivelse for hvor du finner hvert soppslag som er beskrevet. En god matsoppbok bør IKKE å ha mange ulike sopptyper. En bok med 10-20 GODE beskrivelser er mer verdifull enn 50 halvbra... Begynn heller med f.eks de 6 sikre og lær dem. Den siste av soppbøkene bør være en generell soppoppslagsbok slik at man kan gjette på hva man fant - når man har funnet ut at det ikke var en matsopp man ønsker/trø prøve. Soppbøker bør være NYE - det kommer ny viten om hva som er spiselig jevnlig. Dette gjelder så langt ikke "de 6 sikre". Men ikke bruk soppbøker fra antikvariat, altså.)
Jeg har denne og kan iallfall anbefale den som en av bøkene
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...d=57894&rom=MP