Sv: Starter 1. juni - Blir du med?
Opprinnelig lagt inn av Dollsine, her.
Hei igjen! Her var det stille som en viss plass! Blomkålsuppen er fortært, og den ble god! Deler oppskriften min siden ingen er her:
2 sjalottløk
2 fedd hvitløk
3/4 blomkålhode
1/8 brokkoli
en terning kyllingbuljong
6 dl vann
1,5 dl fløte
En dæsj smør til å steke løken i (anslår det var ca 20 g minst)
Skjær løk og hvitløk i små biter, og blank den lett i en kjel i smøret. Ha i blomkål- og brokkolibuketter samt buljongen, og hell over vann så det nesten dekker grønnsakene. Til min kjele ble det 6 dl. Jeg har dårlig erfaring med for mye vann i suppa, og valgte å heller ha i litt for lite. Kok til kålen er mør/gjennomkokt. Hell blandingen i porsjoner i stavmikser (eller bruk annen mikser, evt stapper). Knus til det er en jevn masse. Hell tilbake i kjelen, kok opp og smak til med fløte. Jeg brukte 1,5 dl.
Hele kjelen blir nesten 1,2 liter suppe og gir 14,6 g proteiner, 20 g kh og 75,4 g fett. Jeg anslår dette til å være 5 porsjoner (dvs ca 2-2,5 dl pr porsjon) som igjen gir 2,9 g protein, 4 g kh og 15 g fett. For å øke fettet pyntet jeg med en ss meiersmør da jeg hadde forsynt meg.
Stek masse bacon og server til! Nå er jeg så mett at jeg nesten går sidelengs. Jeg kunne sikkert beregnet 6 porsjoner av denne kjelen.
Men - dette gir lav mengde proteiner i dag; bare ca 35 g. Er det for lite? Eller har det ikke noe å si?
Hørtes jammen kjempedeilig ut Dollsine. Den oppskriften skal jeg legge i "oppskriftsfila mi" og absolutt prøve en dag. Liker godt blomkålsuppe, men har alltid laget den med meljevning og har lurt litt på hvordan det blir på lavkarbo. -Men når du synes det er godt så synes nok jeg det også
Du klarer deg helt fint med så lite proteiner for en gangs skyld! Kanskje ikke lurt å ligge så lavt hver dag, men som et unntak går det bra!
Jeg har også akkurat spist middag. Lagde en posjon lavkarbo carbonara i dag, men brukte litt grønnsaker i den sammen med mer bacon, ost og smør enn sist jeg prøvde. Så denne gangen ble jeg god og mett!
|