Vis enkelt innlegg
Gammel 17-10-05, 16:30   #2
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Nilles Verden

Opprinnelig lagt inn av Lise

Du, Nille, er det sant at man ikke bruker galleblæren til å spalte fett så lenge en ikke spiser karber? ?

Nille skal jo få svare selv, men når du nevner det nå så ligger det en historie på eat.com om ei dame som gikk ned 70 kg på lavkarbo. Hun hadde fjernet galleblæra og fikk, som alle andre slike, beskjed av sykehuset om å spise minst mulig fett. Men stikk i strid med dette prøvde hun altså eat-filosofien og fikk kjempegod helse:

Sitat:

Har fjernet galleblæren
Monica er mange ganger blitt advart mot å spise mye fett i kostholdet siden ho har fjernet galleblæren helt tilbake til 1994. Likevel har kostholdsomleggingen gått så godt som smertefritt fra dag en.
- Med mitt karbohydratrike kosthold før, merket jeg at jeg fikk diare og følte meg dårlig da jeg sporadisk spiste mye fett. Etter jeg la om kostholdet til stabilt mer fett har jeg ikke hatt problemer i det hele tatt. Min kursleder, Edny Hilde Strandmann, fortalte meg at leveren fint kan oppjustere sin galleproduksjon, som må til for å fordøye fett. Det eneste jeg hadde mistet var jo lageret for å lagre galle. I starten er det likevel lurt, for oss med fjernet galleblære, å spise litt oftere og mindre måltider, slik at leveren får tid til å tilpasse seg.

Hentet herfra:
http://www.eat-web.com/home/main.asp...=2&cat=&id=520

Det stod litt mer i ukeblad-artikkelen om dette, men nå har jeg kastet det bladet, er vel nærmere et halvt år siden det stod.