Sv: Dette blir ei "trist" jul
Jul 2009 var en kjempe fin jul syntes jeg! I fjor var den enda bedre! Og i år vet jeg ikke hvrodan den blir..
I 2009 spiste jeg: Gulrot, brokkoli, grønne bønner, gresskar - alt kokt i minst 45 minutter..
Magert kjøtt, hvit fisk, egg, gelatin.
Små mengder pære saus og eple saus.
Og det var kun det jeg kunne spise.. Alt annet ble jeg dårlig av...
Men jeg hadde en veldig fin jul alikevel! Jul betyr ikke bare mat.
Julen ble akkurat slik den alltid har vert - Først kirke, deretter familie middag. Julemiddagen hos oss er torsk, eggesmør med bacon, gulrot og potet.
Jeg hadde torsk, kokt egg, gulrot og gresskar. Til dessert hadde de andre riskrem mens jeg hadde butternut is (pureet gresskar i frys, blir veldig godt..).
Så åpnet vi pakker og blabla.. Julekakene kom på bordet etterhvert men de overså jeg.. HAdde jeg lyst på noe fant jeg noe kaldt kjøtt eller grønnsaks pureer i kjøleskapet.
1 dag er det også familie middag, tror vi spiste ribbe denne gang. Jeg tålte absolutt ikke fettet så jeg måtte skjære vekk det meste av fettet, som tilbehør hadde jeg (surprise..) gulrot, butternut og litt grønne bønner. Dessert - pære saus..
I fjor var julen også lik.. Bare at nå kunne jeg spise litt mer varierte grønnsaker og litt mer fett.
I år tåler jeg mye bedre fett og elsker ribbe.. Jeg kan kanskje lage noe tilsvarende julekaker av kokosmel(?) som jeg (i teorien vertfall) skal tåle.
Men selv om jeg alltid har måtte ta med egen mat, spise forskjellige og sånt så har jeg alltid hatt en fin jul! Jeg har vert sint og frustrert og "gruet" meg til jul men det har alltid gått fint til slutt.
Selv om du spiser lavkarbo så har du jo et utvalg av muligheter, mye mer enn det jeg har og noen gang kommer til å ha pga sykdommen min.
Hadde jeg "bare" spist lavkarbo så føler ejg at jeg kunne jo spist alt!!!
Jeg hadde spist ribbe mye skjy, kanskje et par biter gulrot men ellers en form med ovnsbakte grønnsaker (som jeg liker..). Til desserten hadde jeg droppet riskrem men hatt en LCHF versjon av riskrem, finnes mye man kan lage..
Kanskje andre også vil smake?..
Det finnes så uendelig mange julekaker.. I fjor laget jeg diverse kuler med nøtter og sjokolade til foreldrene mine (spise lavkarbo), lagde bounty kuler, mandle hjerter og kokosboller.. For ikke å snakke om marsipan med sjokolade trekk.
Å spise "annerledes" betyr at man ofte må ta med egen mat. Og det er en vane.. For meg er det helt naturlig å ta med egen mat. Etterhvert begynner andre også å lure på om de kan kjøpe noe som jeg kan spise.. I en periode svarte jeg - en pk frossen blåbær fra rema. Fordi jeg tålte rema bærene bedre enn de fra ica/mega.
De lo litt men gjorde det
Julen i fjor spiste de andre riskrem mens jeg hadde en svær skål med diverse bær (og alle tittet på min skål og ville stjele bærene slik at de kunne få "pynt".. de var tydelig litt misunnelige fordi det endte med at flere hadde masse bær oppå kremen sin).
Mye handler om innstillingen tror jeg!
Jeg har det litt ekstremt og jeg håper ingen tolker det som at jeg tror jeg har det verre enn alle andre. Fordi jeg er faktisk helt fornøyd med sånn som jeg spiser. JEg skulle ønske jeg kunne spise mer men jeg vet jeg ikke tåler det. Derfor har jeg akseptert det.
En annen ting er at i sommer gikk det mye i chips, snop og brus for de andre.. Jeg holdt meg laaangt unna.. I tillegg så vet jeg nå HVA det gjør med kroppen og da har jeg vertfall ikke lyst på det
Det hender jeg innimellom "sprekker" litt og spiser noe jeg ikke burde (eks gulrot, tåler ikke det pga oksalat nivå..) og innimellom får jeg fysiske reaksjoner på det men da tenker ejg bare jaja gulrot biten smakte godt den. Og tenker at det går over 
Se litt på hva du kan spise og slutt å se alt du ikke kan. Da blir ting mye gøyere!