Sv: Se hvordan foreldrenes lavkarbodiett kan påvirke barna negativt
Tanken min oppi det er - vi ser jo hvor bra myndighetenes kostholdsråd virker... siden 50-tallet har jo livsstilssykdommer og overvekt eksplodert. Jeg kan ikke tenke meg at ALT har sin basis i mer stillesittende jobb. Noe må også ha sin basis i kosten. Og da tror jeg nok det er tryggere å vende tilbake til et kosthold som vi har brukt noen 10tusen år på enn "sunne planteoljer" og "korn i bøtter og spann". (Det kornet har vært modifisert på så mange måter siden 50-tallet at det knapt nok har et protein til felles med det kornet oldeforeldrene våre dyrket.)
Jeg hadde ikke hatt en tøddel problem med å gi unger lavkarbokosthold uten yoplait/sprett, men med tyrkisk youghurt (om de tålte melkeprodukter) og uten kornvarer, men med masse grønnsaker og rent protein.
Både meg & moren min fikk autoimmune sykdommer i ganske ung alder. For min del er det (nå, sett i bakspeilet) en tydelig sammenheng med korn... Moren min døde og jeg har sterk mistanke om at feil-/underbehandling av hennes autoimmune sykdom - som godt kan være grunnet i samme intoleranse siden vi tross alt deler mange gener - hadde skylden for en haug med følgesykdommer. Hadde jeg vokst opp med et lavkarbokosthold kunne jeg ennå vært frisk. Det er noe jeg unner barn.
Streng lavkarbo som i "slavisk under 20-30-40-50" hadde jeg ikke pålagt noe barn. Men jeg husker at druer og barnetimegodt var helgekos hjemme... at det var epler, banan og appelsiner til hverdags og at en 0.33 flaske med brus kun var til bursdager, påske eller jul. Og jeg husker ingen overvektige barn på min alder på barneskolen. Var det et sammentreff?