Vis enkelt innlegg
Gammel 28-09-11, 10:20   #1
knut1969
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 7
knut1969 er på en erverdig vei

Lavkarbo - er det egentlig farlig?

Hei dere.

Jeg er ny her, men de siste ukene har jeg lest mye på forumet. Det er en ting jeg gjerne vil spørre om..

Litt om meg først. Jeg fikk påvist diabetes for 4 år siden og etter dette har det blitt mye styr. Legen sa da at jeg hadde type 1 PLUSS 2 og ga meg mange gode råd og mye medisiner. Det ble både metformin i bøtter og spann i tilegg til 2 typer insulin. Blodsukkeret var da veldig høyt. Men det ble egentlig aldri ordentlig stabilt (eller lavt nok) og det ble justeringer og flere typer medisiner. Jeg fikk beskjed om å spise bedre (noe jeg nok ikke var flink til), og holde meg til riktige GI matvarer. Det ble aldri noe særlig, og det var lite motiverende når det fløy opp og ned.

I sommer ble det en ny lege. Ved måling av blodsukkeret ved første besøk var blodsukkeret så høyt at det sto error på måleinstrumentet, så det var lite gunstig. Samme greie igjen, nye medisiner og fortsett å spise riktig.. Det hjalp lite. Det fløy opp og ned, og det samme gjorde egentlig humøret, som vanlig. Lite motiverende når det ikke kommer resultater, så jeg var nok ikke så flink til å spise riktig heller.

Av forskjellige årsaker valgte jeg en ny lege. Der var jeg for første gang for 2 uker siden i dag. Han bare smilte og sa, dette fikser vi.. Glem alt de andre legene har sagt. Han sa rett og slett en eneste ting :

Slutt å spise karbohydrater.

Jeg gjorde det. De siste 2 ukene har jeg mer eller mindre null karbohydrater i døgnet. Resultatet?

Jeg har sluttet med ALLE medisiner
Jeg har gått ned 5 kg (fra 112)

Så enkelt, er det mulig??! På bare 2 uker har jeg sluttet med alle medisiner! Og blodsukkeret er bedre enn det har vært på 4 år, selv med all verdens piller og sprøyter. Det beste av alt, om en stund skal jeg tilbake og ta en glykosebelastning på nytt. Sannsynligvis vil den slå positivt ut.. og da har jeg faktisk IKKE diabetes lenger. Hvor sykt er det?!

Jeg må si jeg føler et sinne mot leger som har proppet meg full av medisiner og som ikke har hjulpet meg. Så mye som kunne vært enklere, hadde jeg bare vist dette tidligere.

Det ble mye skriving før jeg egentlig kom til spørsmålet, men jeg hadde lyst til å dele dette med dere. Spørsmålet mitt er dette som ofte blir diskutert i media. Høyt fettinnhold - hvor farlig er det egentlig?

Jeg føler av og til sånn at jeg blir kvitt diabetes, men jeg dør av hjerteinfarkt om 1 år.. Har jeg gått fra asken til ilden? Er det bare skremselspropaganda fra sterke markedskrefter som ønsker å selge poteter og grønt, eller ER faktisk alt det fettet vi spiser farlig...

Det hadde vært fint om noen ville skrive noen tanker om dette.

Takk for hjelpen

- Knut

knut1969 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: hflc Svar med sitat