Sv: Lavkarbo - er det egentlig farlig?
Jeg tror ikke at fiske- og dyrefett - som vi har levd og evolusjonert oss fram til i dag på kan være så veldig skadelig. Jeg tror også at sjansen for at noe som vi har framstilt og brukt bare de siste 100 årene er skadelig er mye større. (Les: høyprosessert mat som planteoljer, "alt i fargerike pakker" og korn (dagens korn har ikke mye til felles med korn "pre 50-tallet). For ikke å snakke om raffinert sukker i de mengder som vi bruker i dag... Under krigen i Norge fikk en familie en rasjon på 3 - TRE - kg i året... Samtidig økte konsumet av fisk fra "høyt" til "det dobbelte av høyt" og i den perioden gikk dødeligheten av hjerteinfarkt ned.)
Når det gjelder kolesterol er det etter hvert godt underbygd at
1) Kolesterol i seg selv er en dårlig sykdomsmarkør - man må se på typene (HDL, LDL, triglyserider) og aller helst også partikkelstørrelsen
2) En del påstår at totalkolesterolet kan øke på lavkarbo. Dette ser ut til å stemme for noen, men ikke for alle. Det er ikke gitt at sammensetningen av kolesterolet blir dårligere på lavkarbo
Og så mener nå jeg at man må klare å se på mer enn en faktor. Som du sier... du har blitt merkbart bedre av noen sykdomsmarkører på dette kostholdet... hvordan veier det opp mot eventuelle nye? Det er ikke sikkert at det er dårligere totalt sett.
Jeg tror også det er store individuelle forskjeller på hva vi tåler. Derfor vil jeg anbefale deg - nå, tidlig, om du ikke allerede har gjort det - å få tatt noen brede blodprøver som omfatter stoffskifte, kolesterol og vitaminer/mineraler... Så mange som du får legen til å ta, rett og slett. Da har du en baseline for å kunne vurdere virkningen på nettopp din kropp seinere.
PS - jeg tror det går an å få tatt en sånn prøve (om du ikke allerede har) som viser om man er genetisk disponert for høyt kolesterol. I så fall bør du nok finne en kunnskapsrik (kostholdsåpen og lavkarbointeressert) lege å diskutere dette med.