For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?
Jeg har vært ca. 1 år på et platå, uten å gå videre ned. Har holdt meg til ganske streng lavkarbo. Etter en kvelds utskeielse gikk jeg noen kilo opp som jeg har vanskelig for å blir kvitt igjen. Jeg er en person med et åpent sinn for ny og enda bedre informasjon, og etter å ha studert "platå" problemer, fant jeg argumenter mot å gå langvarig på VLCD (Very Low Carbohydrate Diet 0-20 gram).
----
http://lesernes.h-avis.no/artikkel.php?aid=16405
----
Det handler om T3 horomonet som senker forbrenningen hvis verdien blir for lav. Studier viser at det skjer ganske raskt etter at kroppen ikke har nok glukose konvertert fra enten mangel på proteiner eller karbohydrater. Samme T3 senkning oppstår hvis man spiser for lite (under ~1000 kcal pr. dag). Det virker faktisk som man kan argumentere positivt for et kosthold med 50-125 "komplekse" eller "gode" karbohydrater (de som ikke gir for rask insulin-stigning + aktivitetsnivå) fordi de gir en bedre forbrenning pr. døgn. Det er mulig man nå kombinere ~100 gr. lav-GI karbohydrater med noe mer kontroll av kalorier hvis man skal videre nedover, men igjen ikke for lavt siden det igjen gir kroppen andre signaler om å senke forbrenning. (Et symptom som jeg har vært plaget med er urolig puls når jeg skal sove/legger meg ned. Det ser ut til å forsvinne for meg når jeg legger til noen gode karbohydrater pr. dag. Tilskudd slik som epleeddik (potassium) og gresskar-frø (magnesium) hjalp ikke noe særlig mot slik hjerte/puls-bank).
1) Ved å ha minst 50 gram gode karbohydrater pr. døgn unngår man å senke T3 og beholder forbrenning på normalt nivå, samt unngår økt risiko for helseplager og sykdom forbundet med lave T3 nivå (tyroid-problemer).
2) Ved å legge til (minst) 50 gram karbohydrater etter å ha stoppet opp på platå over lang tid, venner man kroppen til en mer tolerant insulin-reaksjon hvis man kommer i en situasjon der man må spise mye karbohydrater (kaker etc.).
3) Samtidig kan man teste om sukkerhungeren holder seg borte selv med litt karbohydrater, dvs. om man er blitt mindre insulin-resistent, som igjen fører til mindre press på det daglige kostholdet (man kan ta seg en skive brød til lunsj på jobb bare man har nok fett/proteiner med f.eks.).
Kommentarer?
|