Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lav-karbo usunt?
Jeg har valgt å ligge over 50 på grunn av de argumentene du kommer med i tillegg til at jeg har konstatert lavt stoffskifte (og medisineres med kombinasjon av t3/t4 = Erfa, for dette i stedet for standard t4-basert levaxin).
En annen ting er at jeg rent subjektivt ikke trives uten litt karbohydrater i kosten.
Det jeg vil si varsko til - som du nevner via GI - er at ikke alle karbohydrater er like. Jeg går ned/holder fint vekten på grønnsaker/frukt/litt potet/ris, men sukker og sukkerliknende karbohydrater/juice (som er flytende karbohydrater) lett fører meg ut i en carbo-creep og tilhørende vektøkning...
Når det gjelder brødskiva vil jeg bare si at med autoimmun stoffskiftesykdom skal man VIRKELIG vurdere å holde seg 100% unna glutenholdige melvarer. Det finnes en god del forskning som indikerer en sammenheng mellom intoleranse for mel og hashimoto's/graves - som er de to største formene for stoffskifteforstyrrelser. Ta heller litt potet eller ris... Hvordan dette fungerer for folk som vet at de ikke har antistoffer kan jeg ikke si noe særlig om.
Sist redigert av smgj : 28-09-11 kl 21:23.
Årsak: feilstaving - igjen!!!
|