Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lav-karbo usunt?
Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.
Jeg må en sjelden gang innom brannfakkelen Anthony Colpo for å se på hans punkter, og fra der gikk jeg innom litt forsknings-oppsummeringer der de snakket om både veldig lavkalori og veldig lavkarbo i forhold til T4-T3. Ser ikke ut til at det er kontroversielt i det hele tatt, men kommer ikke noe bra frem hos de som tilbyr bøker om lavkarbo etc.?
Argumentet med T3 burde kanskje være en fast del av argumentet om insulinresistans og forbrenning som nye lavkarbo-entusiaster hopper på?
Mja... den godeste AC legger ikke fingrene mellom når han formidler sitt syn. Jeg har ikke det inntrykket at "alle andre" stiller seg bak (på linje iallfall). Om du er interessert så har også Chris Chresser http://chriskresser.com/ (serien om "low t3 syndrome") glimrende innlegg om mulige årsaker til unormalt lav t3. Om det oppstår vil det i praksis være u m u l i g å gå ned i vekt.
Selv om jeg synes AC går vel langt i å generalisere er jeg veldig enig i at dette gjelder noen - og høyst sannsynlig "en god del" blant de som opplever symptomer på tretthet og frossenhet - og at det dermed burde være lettere å finne informasjon for å kunne komme seg ut av den vonde sirkelen.
Som jeg har hevdet ellers så ser jeg liten grunn til å gå under 50 dersom man går ned mellom 50-150. (Ikke at jeg tror 50 er noen magisk grense som gjelder alle, men terskelen for at problemer oppstår over tid ligger nok "deromkring" for de fleste - om enn ikke de fleste her inne.) Men det er min mening, da. Jeg registrerer også at det er mange her inne som lever lavt og trives med det. Jeg tenker nå litt på "hvor lenge kan det gå", men samtidig så er kroppene våre imponerende ulike og generaliseringer har en tendens til alltid å tryne i unntak som bekrefter regelen.