Vis enkelt innlegg
Gammel 28-09-11, 18:38   #32
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 58
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Store smerter i buken

Opprinnelig lagt inn av lizzie, her.

Sikkert et dumt spørsmål, men hva er cølaki? Det nevnte ikke legen i det hele tatt.
Jeg spurte hva det kom av og hvorfor jeg hadde fått det, da svarte hun at det egentlig var merkelig at vi ikke fikk det oftere, og at det kom av bakterier vi har rundt oss og kan få i oss via fks mat.

Cøliaki er når man ikke tåler gluten i mel og aldri mer kan spise noe som inneholder de fleste typer mel uten å bli svært syk!

Ved cøliaki reagerer kroppen på glutenet(et protein egentlig) med betennelse og denne betennelsen ødelegger tarmtottene. Vi trenger disse tottene i tarmen fopr å få stor nok overflate til å ta opp all den næringen vi trenger.
Har som sagt aldri, verken privat eller som sykepleier hørt om tarmtottbetennelse annet enn ved cøliaki!