Sv: Skrekkfilm-anbefalninger!
Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.
Lurer på om du mener både skrekk og grøsser. For min del er skrekkfilmer filmer uten mye vold og blod, men med det psykiske i seg. Eller var det grøssere? Uansett skrekk med vold er barnslig og bare teit. Det MÅ trigge skolten og gi frysninger for at det skal være bra.
Vel, på den ene siden elsker jeg å bli skikkelig skremt. Det skal dessverre mye til, og det må en del kløkt og overraskelsemomenter og en god befatning av antydningens kunst for å få meg til å skvette.
Den siste filmen som jeg VIRKELIG skvatt av het Insidious, og er fra i fjor. Narrativet er helt kurant, men ikke nødvendigvis så veldig fantasifullt, men jeg SKVATT faktisk opp til flere ganger! Ikke minst skvatt jeg faktisk et par ganger av en for meg ganske ukjent film jeg kom over som heter Superstition fra tidlig åttitall. Stygge skumle tryner skremmer ikke meg, det er overraskelsen og antydningen som gjør det.
Men med det sagt går jeg ikke av veien for litt god gammel splatter, som f.eks Bad Taste og Brain dead, eller en gjengs zombie-film (både med zombier, OG av Rob Zombie ), som ofte bare er herlig ekle, og ikke nødvendigvis så innmari skumle, så jeg innrømmer glatt at jeg kan ha litt smakløse og billige preferanser også. 
Skal filmene være voldelige, må de være så drøye at det nærmest ikke kan knyttes til noen virkelighet jeg kan relatere til, men da snakker vi typ Pulp Fiction, Reservoir Dog, Pusher etc. Men det blir noe helt annet igjen.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|