Sv: Høykarbodag, hvor ofte?
Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.
Jeg har slanka meg siden midten av 80 tallet, har vel prøvd alle kurer oppover, fra sulting på 80 tallet til cambridge (usj) på 90 tallet, ogvidere.Til slutt ga jeg opp og lot bare kiloene dette på. og jeg har hele veien slitt med spiseforstyrrelse(tvangs og trøstespising) har blitt mye bedre de par siste årene med det, og merker ikke til det nå, kun en og annen dag, hvor jeg er litt sliten og lei.Derfor er jeg mektig stolt over at jeg ikke har rørt sukker på et halvt år, selv om det er fristelser både her og der.
Tror jeg får i meg det jeg skal, hadde "full pakke" hos legen for et par uker siden, med en smørbrødliste med ting som skulle sjekkes, og alt er som det skal være.spiser grønnsaker hver dag.Har slitt en del med matlysten, bla blir jeg kvalm av egg og bacon, men putter det i meg uansett.Spiser det fort, så jeg blir ferdig med det.
Vet du gjør ditt beste 
Men ikke tving i deg bacon og egg når du ikke har lyst på det...har du ikke matlyst skal du heller ikke spise så mye, for da er forbrenningen din sannsynligvis lav, eller kroppen mett og tenker seg om, kanskje den hviler?... Husk at når du har god matlyst er forbrenningen høy og du kan benytte deg av det til å gå litt ekstra ned....dvs. holde litt igjen på matinntaket når du er ekstra sulten.....
Vi hadde en diskusjon om hvorvidt en får stoffskifteproblemer av å spise mindre kh, men jeg tror at så lenge en får i seg nok fett og proteiner og ikke går for lavt ned på karbohydratene om en ikke har en masse fett å tære på, går det bra. Er en god og rund kan det nok være at en kan være en stund på 25 kh, ellers bør en nok være rundt 50-60kh som ferdigslanket, dvs om en har lyst til å fortsatt være i ketose. Om en ikke vil være i ketose må en over 70g kh og redusere fettet en del....
Det med dager hvor en er litt høyere på karbohydrater fungerer fint for noen og dårligere for andre...jeg har opplevd det samme som du - at vekten går raskere ned etter to-tre dager på litt mer "vanlig" brødmat og litt mindre fokus på å spise "rett"...... En gang i måneden vil jeg anbefale at du tar et slikt opplegg.....Men pass på, sukkersuget kan bli større....

Sist redigert av Bestemamma : 01-10-11 kl 20:26.
|