Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?
Nå har jeg skummet meg gjennom tråden og synes det er interessant selv om jeg innrømmer at jeg ikke henger med på alle detaljer.. Bare leter etter "min vei", hva kan jeg spise og ikke som gjør at jeg kan ha ønsket vekt og optimal helse, ikke nødvendigvis i den rekkefølgen, men begge betyr noe for meg.
Jeg henger meg opp i at Omega3 fra fisk kommer i listen over næringsstoffer som kan forårsake lavt stoffskifte. Noen kommentarer på dette, værsåsnill?
Sakset fra smgj sitt innlegg tidligere i tråden - fikk ikke med alt når jeg valgte siter så jeg kopierte det inn her i stedet (jeg uthevet Omega 3 fra fisk):
Sitat:
Når det gjelder Ray Peat så ser jeg at det skrives i http://lesernes.h-avis.no/artikkel.php?aid=16405
Sitat: Sitat:
Mine Spørsmål var:
Vil LavKarbo gi dem Lavt Stoffskifte i det lange løp?
- Ikke nok Glukose å konvertere T4 til T3 i Leveren?
- Kan Fett og Protein omdannes til Glukose?
Mail-svar fra Ray Peat 19/9-2011. kl: 07.48
- Protein kan omdannes til Glukose, men Fett kan ikke (bortsett fra glyserin i triglyserider).
- Men, å spise protein øker Kortison, og det Senker Stoffskiftet, for eksempel forårsaker at revers T3 blir dannet.
- Cysteine og Tryptofan (magert kjøtt, Myse, fiskekjøtt) svekker direkte Skjoldbruskkjertelen, og vil gi Lavt Stoffskifte.
- Hvis de spiser en god del Gelantin og Mettet Fett kan det gå bra, men hvis man spiser mye Magert Kjøtt og Flerumettet Fett,Omega-6 fra Planter og Omega-3 fra Fisk, er det meget sannsynlig at man pådrar seg Lavt Stoffskifte!
- Søt Frukt bør spises sammen med Protein.
- Glukose behøves for å omdanne T4 til T3 i Leveren og Hjernen forbruker mye Glukose!
Har noen lest Eat Fat, Lose Fat av Mary Enig og Sally Fallon? Weston A. Price-damer... og de anbefaler også bl.a. gelatin - er ikke det en bestandel av kraft når man lager det selv? Kokosfett som jo er mettet er også høyt verdstatt i den boken. Samt at det anbefales en del tilskudd utifra om hvilken tilstand man evt. har. Det er vel så mye en bok for å spise seg frisk fra forskjellige tilstander (stoffskifteproblemer inkludert) som å gå ned i vekt. Her anbefales heller ikke å gå for lavt på karbohydratene, men det er lagt stor vekt på naturlig mat.