Vis enkelt innlegg
Gammel 03-10-11, 20:40   #1
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 57
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Høyt stoffskifte, men ingen behandling

Legen har ringt meg og fortalt at stoffskiftet mitt er forhøyet. Jeg har ikke prøvesvarene her, de får jeg i morgen, men verdiene var ikke høye nok til at han kan henvise meg videre til spesialist. Jeg har en forstørret skjolbruskkjerter, den er stor som en plomme og myk, men kan endre seg daglig i størrelse. Den forårsaker vondt i halsen, følelse av at det er noe i halsen osv. Ellers har jeg mange av symptomene på for høyt stoffskifte, rask puls, varm, slapp og trøtt, uro i kroppen, vondt i nakken og ryggen, sviktende hukommelse, fjern, deprimert, humørsvingninger, søvnproblemer, prikking og kløing i kroppen og flere til.

Jeg har levd på lavkarbo i 5 år pga PCOS og insulinresitens. Nå lever jeg etter Fedon, dvs ikke så mye fett, og mellom 50-100 g karbohydrater pr dag (lav GI mat). Jeg er normalvektig, og vekten har holdt seg disse månedene jeg har vært dårlig nå.

Er det noen som har kjenneskap til dette med høyt stoffskifte? Er det noe som går over av seg selv? Legen mener det er betennelse på kjertelen, og at det kan ta lang tid å bli frisk.
Hva med kostholdet når man har høyt stoffskifte? Er det bedre å spise renest mulig mat f eks? Hva med gluten, lactose osv? Jeg bare spør om det kanskje er noen her inne med god erfaring rundt dette, som kan tipse meg slik at min hverdag kan bli litt lettere, den føles ganske så håpløs for tiden.

Tusen takk til dere som kan hjelpe meg litt

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat