Sv: Er det "diettkrig" på gang?
Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.
Jeg blir også ganske forvirret av at så mange blir så intenst aggressive angående hva andre velger å spise.
Men sånn i hverdagen virker det ganske beslektet med reaksjonene jeg fikk da jeg sluttet å drikke alkohol. I det tilfellet handlet det slett ikke om ideologi eller noe sånt, jeg ble (blir) rett og slett kjempesyk av alkoholholdige ting, så det var jo ikke noe valg. Det blir jo ikke noe å hygge seg med når man bare må gå og legge seg etter fem minutter, liksom. Men dette var det overraskende vanskelig å finne forståelse for blant enkelte. Selv om jeg forklarte at jeg avsto fordi jeg ikke ville bli kjempesyk, oppførte noen seg som om jeg hadde angrepet deres valg - jeg fikk høre mange hissige forsvarstaler for fredagspilsen og middagsvinglasset og altmulig, helt uten at jeg på noen måte hadde gitt uttrykk for at dette var feil eller galt... de oppførte seg likevel som om jeg skulle erklært meg selv avholdsmann og rynket på nesen over deres drikkeglass.
Tror det er en veldig menneskelig greie å automatisk gå i forsvar når noen andre velger noe annerledes - man er redd for at ens egen livsstil skal utfordres, eller noe slikt. Hvorfor avisene er så opphengt i kosthold og diett og lavkarbo for tida er det mange teorier om, og jeg personlig tror det handler mest om at folk elsker å krangle, og alle liker å lese at de har rett, og det er mer sannsynlig at noen kjøper avisa istedet for å bare stirre på forsida hvis de planlegger å gå og veive med avisa under nesa på noen de vil bevise at tar feil, hehe. (For meg virker det ganske usannsynlig at avisoppslagene faktisk har noen agenda om folkeopplysning eller å fremme folkehelsa, altså... Sånt selger vel ikke aviser. )
Samme erfaringer som deg ang lavkarbo, OG bakovervendt sikring av "store" barn i bil... Folk går rett i forsvar. (Har mine bakovervendte så lenge som mulig; dvs til de har vokst ut av det største setet)

|