Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no
Opprinnelig lagt inn av Muff-muff, her.
Ja, for så vidt enig i det
Samtidig angripes ketogene dietter fra "alle" kanter og jeg synes han mangler vitenskapelig grunnlag for å "forlange" lege-oppfølging kun på bakgrunn av det.
Han mangler kanskje ikke vitenskaplig grunnlag, men han forklarer det veldig dårlig synes jeg.
Jeg snakket med legen jeg har gått til i alle år på Lindbergklinikken her i Bergen, og hun fortalte at veldig mange av hennes pasienter som velger LCHF med mye mettet fett får urovekkende høyt kolesterol. Mer enn dette vet jeg ikke, og jeg er nøytral til dette, dvs jeg vet at veldig mange har blitt helt friske av LCHF.
Men han er en lege, og han har behandlet mange mennesker, og har nok belegg for å anbefale legeoppfølging, noe som forsåvidt ikke er så vanskelig å akseptere.
Jeg synes det er bra at diverse lavkarbodietter kommer under lupen fra seriøse leger og forskere. Når kostholdseksperter forteller at de oppdager at folk har diverse vitaminmangler etter å ha fulgt LCHF, så er det kanskje en grunn for dette. Veldig mange her inne er utrolig flinke til å spise veldig bra og ta diverse tilskudd, slik at dette ikke er tilfelle. Men jeg kjenner mange som IKKE gjør det, som ikke kan diettene, som ikke følger en retning og som ikke har lest seg opp. Og det hadde jeg ikke turd, for å si det sånn.
Men jeg er også veldig lei av den ensidige kritikken til LCHF i media for tiden...
|