Sv: Hva er ekstrem lavkarbo?
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Er ikke bare avisbruken av "ekstrem" enda et sånt forslitt agurktidbegrep? Som "fanatisk", "tragedie", "sjokk" etc? Jeg synes det blir for dumt, man tar vekk tyngden av sånne ord ved å bruke det i vanvare. Moamar Gadahfirs regime ekstremt, ABB er fanatiker, sultkatastrofen på Afrikas Horn er tragisk etc etc. Det verste er at jeg selv blir påvirket til å bruke sånne ord i litt upassende sammenhenger.
Ok, om noen seriøst lever utelukkende på fleskesvor og fløte, så kan jeg vel medgi at det i kostholdssammenheng er ganske ekstremt, men når det blir ekstremt å spise godt med kjøtt av alle typer, egg og grønnsaker, og kanskje litt meieriprodukter så blir jeg litt forvirret. Var masaiene, eskimoene og samene ekstreme før de ble påvirket av vestlig matkultur, da?
Til trådstarter: Jeg synes kostholdet ditt ser kurant ut, egentlig, uten at det er lett å si ettersom du ikke angir mengder. Kanskje du burde spise mer grønnsaker? Igjen, kanskje du spiser akkurat nok. Og jeg skjønner heller ikke helt hvor Arnakristins svar kommer fra. Det er helt legitimt å spørre hva dette ekstreme er, når jeg selv ikke helt skjønner det, etter fem år på dette kostholdet ...
At du mister hår og får flisete negler kan være fordi du går ned i vekt. Det er ganske normalt når man går ned i vekt, ofte uansett diett at man går i tellogen fase -altså at kroppen ikke prioriterer nydanning av hår og negler. For de aller fleste går det seg til.
Har ellers tipset folk om Nisim, som har avhjulpet hårtap for både meg og andre. At du skulle ha b-vitaminmangel er ikke det første jeg ville ha tenkt på, ettersom kjøtt er en av de største kildene.
Enig i det du sier ang bruk av ekstrem. Skulle til å spørre Fedon selv om hva han mente med det. Men det kosta jammen i meg 195,- kr å stille et spørsmål . Da får det heller være, får bruke sunn fornuft som mamma sier.
Takk for tips ang mat og hårtap.
|