Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no
Flott kommentar som jeg tror mange har godt av å lese Verdt å merke seg at Påls overskrift ang trening er feil, trening kan uten problemer gjøre deg tynnere, men ikke nødvendigvis lettere siden du mister fett, men får muskler som veier mer enn fett ift hvor stor plass de opptar. Pål har utdypet dette andre steder, har selv diskutert dette med han og vi er på bølgelengde. Ang trening og ulike helsetilstander liker jeg heller å bruke ord som fysisk aktivitet, for en i svært dårlig form er mye en gjør trening uten at man tenker over det. For noen kan det å gå opp trappa eller hente posten være trening, for andre er 100 kg i knebøy trening. Det handler om å finne noe som utfordrer sine begrensninger og som er lystbetont eller gjør at man kan utføre dagens gjøremål uten at det går på helsa løs Jeg har som jeg skrev i tidligere innlegg med svært få unntak (som svært langtkommet MS eller ALS) til gode å finne noen som ikke finner en treningsform som passer for dem, enten de har fibromyalgi, terminal kreft, leddgikt, sykelig overvekt osv, men det er fantasien som setter de fleste begrensningene. Synes Espen Rostrup skrev et glimrende innlegg om trening og vektnedgang: http://espenrostrup.com/2011/04/13/s...ng-diett-best/
Jeg synes det er trist at enkelte i lavkarbomiljøene (jeg sikter ikke til deg nerthus da jeg tror vi er enige om mye) negisjerer trening, Taubes har f.eks spredt mye vranglære her når han sier minimalt om kroppssammensetning og bruker elendige studier som maratonløperstudien hvor mange normalvektige ikke gikk ned i vekt av å løpe maraton som de allerede konkurrerte i. Dette brukte han som bvis på at trening ikke hjalp på vekta, enig i at det ikke har mye å si og at kost er desidert viktigst, men synes det er dårlig gjort å bruke sånne kilder.
Trening hjelper mye mer på midjemålet enn på badevekta, kostholdet hjelper mye på begge, å endre kost alene er bra, å trene litt i tillegg er enda bedre 
|