Sv: Hvis AP gjør alvor av dette ...
Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.
My thoughts exactly 
Og det å sette opp dette på utgiftssiden i stedet gjør kronisk syke i enda større grad til en byrde i systemet, og det er betenkelig synes jeg.
Jeg har ikke så god greie på politikk, i alle fall ikke godt nok til å vite hva opposisjonen sier til dette. Men når jeg leste dette, tenker jeg at det finnes så mange fine omskrivninger og vendinger, og når man virkelig leser og lytter og finner ut hva som egentlig ligger bak det, er det mye rart. Så om de her skriver at de skal gjøre det enklere, at den syke skal slippe å stå med luas i hånden og be om penger, så vil jeg se det før jeg stoler på det.
Men systemet har blitt enklere på ett område har jeg merket meg - man får automatisk frikort og trenger ikke søke om det. Selv om egenandelen er latterlig høy.
Jeg har en bekjent som er statsborger og bosatt i Israel, og dermed kan hun se hvor enormt bedre de syke blir tatt vare på der enn her. Hun fortalte meg at hun har osteopeose (eller hva det heter), og hun blir automatisk kalt inn til kontroller og må betale 40,- for medisinen en gang i månenden. Ei venninne av henne bor i Norge og må sørge for denne kontrollen selv og må betale 900,- for samme medisinen. Og hun er full av slike eksempler.
|