Vis enkelt innlegg
Gammel 06-10-11, 18:04   #78
Bestemamma
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 64
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Hva i allverden? Omega-3 og omega-6 er ESSENSIELLE fettsyrer. Å påstå noe annet blir rett og slett riv ruskende galt! Om du kommer med en slik hårreisende påstand, så får du hvertfall hoste opp en relativt pålitelig kilde som støtter det du sier.

Omega-3-fettsyren ALA og omega-6-fettsyren LA er regnet som de essensielle fettsyrene. Dette er fordi vi ikke har enzymer som kan sette inn dobbeltbindinger så langt ute i fettsyrene. Disse fettsyrene kan omdannes til de lengre omega-3 og omega-6-fettsyrene i kroppen, men omdanningen er ikke spesielt effektiv, og omega-6 vil prioriteres. Derfor bør man innta litt av de lengre omega-3-fettsyrene gjennom kostholdet.

At flerumettede fettsyrer oksiderer lettere enn mettede og enumettede er helt riktig. Vi bør derfor ikke få i oss store mengder av disse, og mesteparten av fettet vi får i oss bør heller være mettet eller enumettet. Det betyr likevel ikke at de flerumettede fettsyrene ikke er essensielle, for det er de i aller høyeste grad!

Tilsette antioksidanter i kostholdet? Antioksidanter finnes naturlig i mange matvarer, spesielt frukt og grønnsaker, og de aller sterkeste antioksidantene lager kroppen selv (glutation). Tilskudd av antioksidanter har i studier vist seg å ha en negativ effekt i forhold til sykdom, og er derfor normalt sett ikke noe å satse på.

Beklager den krasse tonen, men dette kan virkelig ikke få stå uimotsagt.

Ikke for å være frekk, men her har vært så mange linker fra Ray Peat at du burde selv ha funnet ut av det med essensielle fettsyrer....

Mulig jeg kastet inn en brannfakkel...på norsk, så alle her kunne forstå det, men det har da stått på engelsk lenge nok til at en og annen skulle ha reagert og begynt å diskutere det for lenge siden.......

Ok, i dag har vi altså fått opp i avisene at fruktose er dårlig for oss. Jeg, og mange med meg, har trodd at fruktose er ufarlig. Vi lærer stadig noe nytt, også på norsk. Har lest det på engelsk for en stund siden...

Så til fettsyrene; Vi har allerede hørt at Omega 6 ikke er bra for oss, selv om en i mange år gikk rundt og trodde at vi trengte tilførsel av Omega 6 også, ikke bare Omega 3. Vil vi snart få vite at vi ikke bør innta tilskudd av Omega 3 heller, at vi i alle år har gått rundt og forgiftet oss selv takket være at ekteparet Burr en gang på 20-tallet fant ut at vi trenger disse fettsyrene vi nå diskuterer, og dette har satt seg fast og blitt til et dogme som det har tatt tid å løse opp............

Sist redigert av Bestemamma : 06-10-11 kl 19:34.
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat