Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no
Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.
Ikke for å være frekk, men her har vært så mange linker fra Ray Peat at du burde selv ha funnet ut av det med essensielle fettsyrer....
Mulig jeg kastet inn en brannfakkel...på norsk, så alle her kunne forstå det, men det har da stått på engelsk lenge nok til at en og annen skulle ha reagert og begynt å diskutere det for lenge siden.......
Ok, i dag har vi altså fått opp i avisene at fruktose er dårlig for oss. Jeg, og mange med meg, har trodd at fruktose er ufarlig. Vi lærer stadig noe nytt, også på norsk. Har lest det på engelsk for en stund siden...
Så til fettsyrene; Vi har allerede hørt at Omega 6 ikke er bra for oss, selv om en i mange år gikk rundt og trodde at vi trengte tilførsel av Omega 6 også, ikke bare Omega 3. Vil vi snart få vite at vi ikke bør innta tilskudd av Omega 3 heller, at vi i alle år har gått rundt og forgiftet oss selv takket være at ekteparet Burr en gang på 20-tallet fant ut at vi trenger disse fettsyrene vi nå diskuterer, og dette har satt seg fast og blitt til et dogme som det har tatt tid å løse opp............
Beklager, men om du ikke har fulgt med i timen når det gjelder fruktose, så kan jeg virkelig ikke hjelpe deg med det. At fruktose ikke er spesielt sunt i store mengder er virkelig ikke ny kunnskap. Forøvrig er ikke fruktose farlig for oss før mengdene blir store, noe som bare har vært et problem etter at sukkerforbruket økte.
Hvis det har stått lenge på engelsk at disse fettsyrene ikke er essensielle, så er det rart at det ikke har kommet med i en eneste fagbok innen ernæring (ja, de fleste bøkene vi bruker på universitetet er engelske).
I den ene linken du gav i forrige innlegg, finner jeg en påstand om at kroppen selv kan lage ALA og LA. I parentes står det navnet på en biokjemibok fra 1948.
Jeg finner det svært betenkelig at vi ikke har enzymene som trengs for å lage disse fettsyrene, dersom vi skulle være i stand til å lage disse mener jeg. Du er virkelig langt ute på jordet når du påstår at omega-3 og omega-6 ikke er essensielle fettsyrefamilier!
Du skriver at omega-6 ikke er bra for oss. Vel, omega 6 er faktisk livsviktig for oss, og uten omega-6 ville vi vært kortvokste blødere alle sammen. Omega-6 er helt essensiell for normal vekst. Det viktigste er å ha en balanse mellom omega-3 og omega-6, noe som vil føre til en balanse i eikosanoidproduksjonen, som igjen er viktig for vår helse. Dette er grunnen til at omega-6 har fått et dårlig rykte, fordi vi i et vestlig kosthold får i oss for mye i FORHOLD til omega-3.
Du må bare prøve å holde deg strikt til mettet fett, men det er forøvrig helt umulig...
Jeg leste litt mer nedover i den linken din, og fant så mye hårreisende påstander at jeg på det aller sterkeste vil anbefale deg å revurdere denne siden som en troverdig kilde til noe som helst.
En ting har han imidlertid rett i, flerumettede fettsyrer oksiderer lettere enn mettede fettsyrer. Men dette er på ingen måte ensbetydende med at de er farlige for oss, selv om vi ikke bør få i oss for store mengder av de (noe som er tilfelle med nesten alt vi kan spise).
Jeg utfordrer deg til å finne en pålitelig kilde som viser at vi kan lage omega-3 og omega-6-fettsyrer selv. Vi kan omdanne kortere omega-3/6-fettsyrer til lengre, men vi kan på ingen måte lage de selv...(hint, vi hadde behøvd enzymene delta-12-desaturase og delta-15-desaturase, noe vi ikke har).
Bottom line: Du tar HELT feil, og jeg håper virkelig ingen tar til seg noe av det du skriver her, for det kan i værste fall være helseskadelig.
Sist redigert av Vegard L : 06-10-11 kl 22:54.
Årsak: Innlegget ble litt uoversiktlig, prøvde å fikse det...
|