Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no
Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.
Beklager, men om du ikke har fulgt med i timen når det gjelder fruktose, så kan jeg virkelig ikke hjelpe deg med det. At fruktose ikke er spesielt sunt i store mengder er virkelig ikke ny kunnskap. Forøvrig er ikke fruktose farlig for oss før mengdene blir store, noe som bare har vært et problem etter at sukkerforbruket økte.
Om det har vært så godt kjent at Fruktose ikke er heldig for oss, hvorfor får da helsekost, Fedon Lindberg og "sportsdrikke"produsentene lov til å selge det ?
Hvis det har stått lenge på engelsk at disse fettsyrene ikke er essensielle, så er det rart at det ikke har kommet med i en eneste fagbok innen ernæring (ja, de fleste bøkene vi bruker på universitetet er engelske).
Det sies fortsatt at vi kan få problemer med hjertet om vi spiser for mye mettet fett...blir det noe sannere fordi myndighetene våre påstår det?
I den ene linken du gav i forrige innlegg, finner jeg en påstand om at kroppen selv kan lage ALA og LA. I parentes står det navnet på en biokjemibok fra 1948.
Det fins sikkert flere kilder uten at jeg kan lete dem opp her og nå...det får være til siden....
Jeg finner det svært betenkelig at vi ikke har enzymene som trengs for å lage disse fettsyrene, dersom vi skulle være i stand til å lage disse mener jeg. Du er virkelig langt ute på jordet når du påstår at omega-3 og omega-6 ikke er essensielle fettsyrefamilier!
Du skriver at omega-6 ikke er bra for oss. Vel, omega 6 er faktisk livsviktig for oss, og uten omega-6 ville vi vært kortvokste blødere alle sammen. Omega-6 er helt essensiell for normal vekst. Det viktigste er å ha en balanse mellom omega-3 og omega-6, noe som vil føre til en balanse i eikosanoidproduksjonen, som igjen er viktig for vår helse. Dette er grunnen til at omega-6 har fått et dårlig rykte, fordi vi i et vestlig kosthold får i oss for mye i FORHOLD til omega-3.
Jeg mener vi ikke trenger tilskudd i form av oljer eller piller av disse Omegaene...det får holde med det vi får i maten.....
Du må bare prøve å holde deg strikt til mettet fett, men det er forøvrig helt umulig... Litt dumt sagt av meg i og med at alt kjøttet og fisken en spiser inneholder umettet fett i tillegg til mettet......Jeg tenkte egentlig mest på de tilskuddene jeg tar.........
Jeg leste litt mer nedover i den linken din, og fant så mye hårreisende påstander at jeg på det aller sterkeste vil anbefale deg å revurdere denne siden som en troverdig kilde til noe som helst. Hårreisende i dag er morgendagens sannheter..... vi får vente og se.....
En ting har han imidlertid rett i, flerumettede fettsyrer oksiderer lettere enn mettede fettsyrer. Men dette er på ingen måte ensbetydende med at de er farlige for oss, selv om vi ikke bør få i oss for store mengder av de (noe som er tilfelle med nesten alt vi kan spise).
Jeg utfordrer deg til å finne en pålitelig kilde som viser at vi kan lage omega-3 og omega-6-fettsyrer selv. Pålitelige kilder er vi visst uenige om så det får bare være....... Vi kan omdanne kortere omega-3/6-fettsyrer til lengre, men vi kan på ingen måte lage de selv...(hint, vi hadde behøvd enzymene delta-12-desaturase og delta-15-desaturase, noe vi ikke har).
Vi består av både mettet og umettet fett.....derfor er vi i stand til å produsere umettede fettsyrer....
Bottom line: Du tar HELT feil, og jeg håper virkelig ingen tar til seg noe av det du skriver her, for det kan i værste fall være helseskadelig.
Nå er det faktisk ikke slik at vi må innta Omega3 og Omega6 fra flaske, eller piller....slik jeg oppfatter at dere tenker dere det, eller at vi må spise ekstra av mat vi vet inneholder mye Omega3 og Omega 6, spesielt Omega3.....
Kroppen vår kan utmerket godt lage de langkjedete fettsyrene selv ved inntak av riktig mat. Som dere selv sier, det skal godt gjøres å unngå dem da de er bestandeler i det meste av den animalske føden vi får i oss, også i vår egen kropp.......
Men vi har altså i årevis gått rundt og trodd at vi MÅ ha tilskudd av slike fettsyrer for å være sunne. Det er det jeg vil frem til.... Jeg vil si at vi har blitt ganske grundig tatt ved nesen i mange år....... Jeg venter bare på at vi skal få oppdaterte kunnskaper her på berget også slik at fettsyredogmet også forsvinner.....
Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.
Hvor har du dette fra?
"Omega-3 er en samlebetegnelse for en gruppe flerumettede fettsyrer. Disse fettsyrene kalles for essensielle nærningsstoffer. Det betyr at det er noe kroppen MÅ ha, men IKKE kan lage selv, og det må derfor tilføres gjennom kosten.
Av alle de ulike fettsyrene i omega-3 familien er det spesielt to som skiller seg ut, de heter DHA og EPA. Det er disse to spesielle omega-3-fettsyrene som i tusenvis av studier verden rundt har vist seg å ha så mange positive helseeffekter, fordi de er en helt nødvendig byggekloss for alle celler i hele kroppen. (kommentar: ,Disse to, DHA og EPA er ikke nødvendigvis bevist er essensielle, men det er så mange studier som viser til så mange positive helseeffekter at det for mange kan være en fordel og innta disse også. )
I naturen finnes DHA og EPA først og fremst i fisk og andre marine dyr."
Omega 3 og 6 må inntas gjennom maten, omega 9 derimot kan kroppen produsere selv.
Det kan være helseskadelig og ikke innta essensielle fettsyrer. Om du på bakgrunn av en kilde mener det ikke "finnes" essensielle fettsyrer er det opp til deg og gjøre som du vil, men jeg reagerer på at du så bastant påstår at omega3 bla ikke inneholder essensielle fettsyrer! Slik feilinformasjon kan skade og forvirre de som ikke vet og søke kilder andre steder enn fra dine innlegg.
Det er vel allerede mye informasjon ute som sier at man må passe på og balansere inntaket av omega 3 og omega 6, dette fordi de har "motsatt" virkning i kroppen, og overvekt av en av de vil føre til ubalanse.
Derimot kan det være greit og vite at man ønsker ikke unngå oksidasjon for enhver pris, fordi gjennom oksidasjon produseres det nyttbar energi i kroppen.
Hva slags studier er det du ønsker myndighetene vil sette igang med? Balansen mellom omega 3 og 6 inntak? Ditt såkalte faktum om at det ikke finnes essensielle fettsyrer?
Mener du her igjen ditt såkalte faktum at det ikke finnes essensielle fettsyrer? I såfall synes jeg du skal søke litt rundt og finne flere kilder enn den du viser til, da det ikke er særlig uenighet i fagmiljøene om akkurat dette med essensielle fettsyrer. Ta med at disse essensielle fettsyrene er umettet, og du holder deg bare til mettet fett bør du passe litt på helsen din over tid...
Det er umulig ikke å få i seg umettet fett...så det sier seg selv at det ikke er noe jeg vil prøve på.....Men jeg vil nok passe bedre på å få i meg antioksideanter i fremtiden....
Tror du misforstår begrepet "dogme" her (Begrepet henspiller da på mennesker som holder fast i sine oppfatninger på en ensrettet og ikke-reflekterende måte.),
Se på hvordan våre myndigheter har lurt oss om karbohydratinntak og kolesterol og en masse annet rart gjennom tidene...er ikke slikt dogmatisk rotfestede forestillinger som er vanskelige å rokke ved?
det er som sagt ingen uenighet i fagmiljøene om at vi må innta essensielle fettsyrer fra maten siden kroppen ikke kan produsere det selv. Kan ikke se at du faktisk oppgir særlige troverdige kilder for dine påstander heller, har du mer enn linkene fra Ray Peat eller er han din eneste kilde? Troverdig for deg er kanskje ikke det samme som troverdig for meg....og omvendt........
Dessuten synes jeg du skal høre litt mer på HeiPåDu. Med hans bakgrunn innen ernæring har jeg mye større tiltro til at det han sier stemmer enn dine påstander. Når jeg samtidig ved enkle google-søk OG gjennomgang av feks "Bedre uten brød" finner bare 100% støtte for det han sier - synes jeg du bør vurdere dine påstander om at det ikke finnes essensielle fettsyrer slik at forumet ikke blir en kilde til feilinformasjon om livsviktig inntak av essensielle fettsyrer...
Jeg anbefaler et abonnement på VOF for oppdatert forskning på kosthold, da spesielt lavkarbo.

Sist redigert av Bestemamma : 06-10-11 kl 23:59.
|