Vis enkelt innlegg
Gammel 07-10-11, 15:17   #97
Bestemamma
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 64
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ordbokdefinisjonen av essensiell: "vesentlig, av avgjørende betydning".

Om verden hadde vært perfekt og alt kjøttet vi kjøpte var av utmarksbeitende dyr/vilt, all fisken som var å kjøpe var vill, alle grønnsaker dyrket i kultivert jord, etc sånn at alle naturlige næringsstoffer var intakte, så er jeg enig i at tilskudd ville vært overflødige. Men vi lever ikke i en perfekt verden, og mye styres av profitt, og for mitt vedkommende, om jeg skulle følge mine økologiske idealer hadde jeg sulta i hjel, ettersom jeg rett og slett ikke har råd til det.

Alt styres av profitt, photo, også våre tillærte holdninger og meninger....

Men en blir lei av å bli styrt og har lyst til å gjøre opprør....det syns jeg egentlig en må ha lov til......leke med tanker og prøve ut saker og ting som ikke skal gå an ifølge oppleste og vedtatte sannheter....Det får en til å våkne.....

Endatil Einsteins teorier kan stå for fall.... Hvem ville ha trodd det?

Edit. pga. photos tilføyelse:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ordbokdefinisjonen av essensiell: "vesentlig, av avgjørende betydning". Som du uttrykker deg, Bestemamma, virker det til at ordet "essensiell" er et utopisk begrep som mister innhold. Hva er da egentlig essensielt?

Jeg er egentlig ikke uenig i ordbokens definisjon, men jeg liker å prøve ut hvor langt en slik definisjon kan trekkes før den ikke passer helt lenger...f.eks sies det først at alle Omega6 fettsyrene er essensielle...så viser det seg at noen av dem faktisk er farlige...deretter er det Omega3 som er essensielle så kan vi faktisk produsere noen av dem selv...hva blir det neste som ikke stemmer? Som sagt, jeg liker å leke, og er overhode ikke redd for å dumme meg ut...

Om verden hadde vært perfekt og alt kjøttet vi kjøpte var av utmarksbeitende dyr/vilt, all fisken som var å kjøpe var vill, alle grønnsaker dyrket i kultivert jord, etc sånn at alle naturlige næringsstoffer var intakte, så er jeg enig i at tilskudd ville vært overflødige. Men vi lever ikke i en perfekt verden, og mye styres av profitt. Og for mitt vedkommende, om jeg skulle følge mine økologiske idealer hadde jeg sulta i hjel, ettersom jeg rett og slett ikke har råd til det.

Sist redigert av Bestemamma : 07-10-11 kl 15:27.
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat