Starte på lavkarbo/ketose uten veiledning fra lege eller ernæringsfysolog?
Jeg startet å spise lavkarbo for en måneds tid siden fordi jeg ble så inspirert av en venninne. Dette gjorde jeg uten annen veiledning enn å lese her, på nett og kjøpe hexebergs bok. Er det uansvarlig? Burde jeg hatt veiledning ettersom jeg antagelig gikk rett inni ketose? Blodprøveoppfølging? Ekstra vitaminer?
Etter et par dager med hodepine og kvalme gikk jeg ned fire-fem kilo på to uker. Deilig! Og så lett å spise så mye god mat.
Men så dro jeg på venninnetur. En del kommentare,r og holdninge,r om å være vanskelig i matveien gjorde at jeg ikke turde si at jeg nå spiste lavkarbo. Her hadde jeg ikke forberedt meg godt nok mentalt. Så det ble til at jeg spiste fellespizza, litt potet til biff, og jeg drak rødvin og spiste vanlig melkesjokkis.
Jeg gikk opp 1,5 kg på en helg. Og bestemte meg for å fortsette lavkarbo vel hjemme igjen. Men etter tre dager nå er jeg forferdelig uvel. Ligge på sofa uvel. Kvalm, svimmel og vondt hodet og i kroppen. Er dette er en dobbel-reaksjon på at jeg har hoppet inn og ut av ketose? Det føles mye verre enn sist og jeg er åpen for at jeg har f¨ått noe av det som går her rundt omkring.
Er jeg uansvarlig mot meg selv? Eller skal jeg kjøre på fortsatt, forberede meg bedre mentalt til neste spise-med-andre-anledning, og lese meg opp?
Takk for svar!

|