Jeg er så imponert over dere som har klart å gå ned så mye. Jeg har vært heldig og har aldri vært overvektig så sånn sett kunne jeg holdt meg unna denne tråden. Men det med å få med hodet i prosessen trigget meg. Selv om jeg ikke er eller har vært overvektig har vekt og selvfølelse, det å trives i egen kropp opptatt meg siden fjortenårsalderen (med dertilhørende "lette" spiseforstyrrelser. Tenkt alltid mat - hva har jeg spist, hva skal jeg spise, hvor mye fett er det i den osten, Når jeg var i tjueårene ble jeg gjort oppmerksom på et kurs som heter SilvaMetoden. Der lærer man nettopp hvordan man kan forandre tankemåten, egentlig på alle områder. Photobscura er inne på noe veldig viktig - hun brukte TID på å studere seg selv og ta inn over seg hvordan hun var NÅ. Viktig å koble inn noen gode følelser rundt akkurat det. Fokusere på det positive, kjenne på gleden over å være der du ønsker å være. Det kan man også gjøre før man er der man ønsker. Cluet er å lage seg et levende bilde oppi hodet sitt over det man ønsker. Det er ikke nødvendig å dvele for lenge over nåsituasjonen hvis den ikke er som man vil den skal være. Fokuser hele tiden på det du ønsker og om du ikke er der - lat som du er der oppi hodet ditt. Etterhvert vil du da lettere kunne komme dit i virkeligheten også. Jeg blir litt lei meg på et vis når jeg ser en blogg hvor ei har slanket seg veldig mange kilo, men på forsiden har hun bilde av seg selv som hun var før hun slanket seg. Jeg tror et sånt bilde kan gjøre det vanskeligere å omstille seg i hodet. Om det var meg ville jeg satt inn et bilde av meg som ferdigslanket og fornøyd og heller gjemme bildet av den overvektige meg et annet sted. Nå tar jeg helt av her.... men tilbake til det kurset - det hjalp med veldig til å slutte å tenke så mye på vekt og slanking - spiseforstyrrelsene ble veldig mye bedre av det og når jeg sluttet å tenke vekt og negativt rundt det så gikk resten av seg selv. Nå er det mange år og tre barn siden og noen kilo har sneket seg på for hvert svangerskap og jeg har ikke vært like opptatt av tanketrening for å få meg tilbake dit jeg ønsker. Det krever litt bevisst innsats og er fort gjort å skyve foran seg i en hverdag hvor andre ting fort får mer oppmerksomhet. Det hjelper ikke å lære seg verktøy for mestring om man ikke bruker de også. Viktig. Andre som tilbyr tilsvarende "tanketreningskurs" er Uniquemind. Legger ikke linker her (får ikke betalt for å reklamere altså ). Det er lett å søke de opp om man er interessert. Did any of this make any sense?