Vis enkelt innlegg
Gammel 10-10-11, 14:00   #51
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Gutt på 8 som trenger omlegging av kosten ...

FrkMarge, du beskriver min gutt, og han utredes av BUP nå med Aspergers som mistanke.

Han har kjempeproblemer med visse matvarer. Frem til han var 1 1/2 år han nesten alt, men så ble det verre... Han takler IKKE rent kjøtt, ikke blandet mat som lapskaus/suppe, ikke noe med grøtkonsistens, grønnsakene skal være rå og ikke sterke på smak( men han spiser paprika, agurk, tomat og dampet blomkål/brokkoli og elsker det), ikke klumper i brødet osv. Spiser han noe han ikke takler konsistensen på så bryter han seg. I motsetning til din gutt da, så hadde ikke lavkarbobrød gått an.

Når vi andre spiser laks, så får han fiskepinner, kjøpte. Vi prøvde hjemmelagede, men ikke snakk om.

Nå er et masse andre ting i bildet her da, og ikke bare matvareangst, han er ukonsentrert, får angst når han skal ta valg( å gå på kafè og velge seg noe går ikke, vi må inn, lese menyen og gi to valg, ellers låser han seg), redd i nye situasjoner og fungerer aller best sammen med en voksen og ikke ti barn. Men ellers virker han helt normal, det er bare de små tingene som ikke er åpenbare for alle andre... Ingen tenker så nøye over at han gjemmer seg i mengden og ikke tør å svare når noen spør om noe osv.

Matpakkene hans består av maks 1 brødskive med masse pålegg( leverpostei eller ost og skinke), ostebiter, pølsebiter eller skinkebiter, agurkbiter, paprikabiter. Sjelden frukt, han spiser tomat, og det er jo en frukt. Jeg har aldri pushet frukt på ungene, grønnsakene gir langt mere vitaminer og når de heller vil ha grønnsaker, så er jo det bedre enn sukker i skal med en liten,liten mengde vitaminer.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat