Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi
Jag såg att Ziggy nämnde mitt namn...
Ja, jag är mycket intresserad av hormonerna. Vår hormonella balans är avgörande för hur vi tar hand om maten. Samtidigt påverkas den hormonella balansen av vad vi äter. Det går inte att särskilja det ena från det andra. Allt samverkar. Som jag brukar säga: Äter vi som vi är avsedda att äta så får vi den kropp och den hälsa som vi är avsedda att ha.
Hälsovinsten är den stora vinsten. Men det vet man först efteråt. Att vi också normaliserar vår kroppsvikt är en bonus.
Det var Kenn Hallstensen på Mat&Helse som berättade om Kwasniewski för mig. Jag hade aldrig hört hans namn, men när jag bläddrade i “Homo Optimus” lät mycket som om jag hade skrivit det själv. Som jag ser det är Kwasniewski och Wolfgang Lutz självständiga tänkare som man kan förlita sig på. De flesta andra är skojare, efterapare och profitörer. De tar en tanke som någon annan tänkt och använder den tanken för att sälja skräpmat. (Inga namn nämnda!)
Jag ska läsa Kwasniewski ordentligt när jag är klar med min nya bok. Det blir i början på nästa år. Jag vill inte fördjupa mig i honom eller Lutz just nu. De ligger alldeles för nära mig och jag vill inte bli påverkad i mina tankegångar.
Sten Sture
|