Sv: Hva gjør dere når hormonene roter med apetitten?
Altså - jeg har lest et sted (husker ikke kilde, dessverre) en teori om at vår trang til søtt egentlig er en misforstått proteintrang. Ved et kosthold på breddegrader hvor frukt/bær kun finnes i sesongen så er kjøtt/proteiner det eneste som minner om "søtt". Jeg husker jeg opplevde argumentasjonen som noe søkt (det finnes jo søtlige grønnsaker), men bestemte meg for å gi det en sjans en periode. Altså ... når man har lyst på søtt så kan man spise protein med minst mulig krydder. (f.eks kjøttrester eller kokte egg eller tunfisk - kan faktisk tenke meg at lever (kyllinglever) ville virke veldig bra siden den faktisk er veldig mild på smak.) og så vente i 20 min før man revurderer "søttrangen". I mange tilfeller så ga det seg for min del. Men ikke på samme måte som etter en halv plate sjokolade. Det ene var liksom en myk tilbakegang. Det andre var å slå trangen i hodet med en hammer. Dog - jeg vil tro at på lang sikt så er proteinmetoden å foretrekke.