Vis enkelt innlegg
Gammel 14-10-11, 22:26   #8
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør dere når hormonene roter med apetitten?

Altså - jeg har lest et sted (husker ikke kilde, dessverre) en teori om at vår trang til søtt egentlig er en misforstått proteintrang. Ved et kosthold på breddegrader hvor frukt/bær kun finnes i sesongen så er kjøtt/proteiner det eneste som minner om "søtt". Jeg husker jeg opplevde argumentasjonen som noe søkt (det finnes jo søtlige grønnsaker), men bestemte meg for å gi det en sjans en periode. Altså ... når man har lyst på søtt så kan man spise protein med minst mulig krydder. (f.eks kjøttrester eller kokte egg eller tunfisk - kan faktisk tenke meg at lever (kyllinglever) ville virke veldig bra siden den faktisk er veldig mild på smak.) og så vente i 20 min før man revurderer "søttrangen". I mange tilfeller så ga det seg for min del. Men ikke på samme måte som etter en halv plate sjokolade. Det ene var liksom en myk tilbakegang. Det andre var å slå trangen i hodet med en hammer. Dog - jeg vil tro at på lang sikt så er proteinmetoden å foretrekke.