Sv: Om du var høykarber: hva serverer man en gjest med diabetes og cøliaki (samtidig)
Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.
Sitter her på ny med klump i magen fordi jeg åpenbart ikke når inn og ikke klarer å forklare meg godt nok.
Jeg skal på besøk til svigermor og denne gangen SKAL jeg få forklart på en forståelig måte at det er ganske tungtveiende grunner til at jeg byttet ut mitt vanlige kosthold med lavkarbo&0-gluten kost.
Mine grunner er høy risiko for diabetes 2 (hadde svangerskapsdiabetes for et år siden, og har hatt insulinintoleranse som ble diagnostisert før).
Etter jeg la om til lavkarbo for 4 mnd siden, har jeg fått helt bukt med søtsuget/sultfølelsen/føling"light" som har styrt matinntaket og livet mitt i sikkert minst 15 år.
Jeg har etter å ha gått på lavkarbo en stund også reagert voldsomt på mat som inneholder gluten og dette sammen med at jeg "alltid" har hatt mageproblemer sier meg at det er stor sannsynlighet for at jeg har glutenintoleranse/cøliaki.
Men hva kan jeg be svigermor servere når jeg kommer?
Jeg har tilbudt meg å ha med mat selv, jeg har også sagt at jeg ikke trenger noe (men det blir tolket feil).
Hun godtar ikke at jeg ikke skal få noe (og mannen her tror ganske sikkert hun blir både lei seg og synes jeg er frekk om jeg takker nei til mat)
Det er "kaffematen" som er problemet her.
Jeg kan jo ikke spise noen vanlige kaker eller brødvarer pga av gluten og heller ikke noe søtt egentlig.
Jeg må legge til at svigermor er ganske syk og det er ikke aktuellt at hun kan bake. Alt må kjøpes helt ferdig i vanlig butikk.
Hva er igjen da?
Finnes det noe i det hele tatt?
*Sukkerfri sjokolade
*Sukkerfri is?
*små mengder frukt, fx druer?
*Peanøtter/andre saltede nøtter
*Bær med fløte på
Hva serverer man gjester som har diabetes og cøliaki?
Tror du burde vurdere en skikkelig prat med sviger, jeg! ( kaffemat er ikke mat vi trenger)
|